Nationer, kårer och Akademiska föreningen

Vad är nationer och kårer för något? En förenklad förklaring är: kårerna jobbar med det studentpolitiska, nationerna det sociala och Akademiska föreningen med det kulturella i det som är studentstaden Lund. Alla organisationerna har många aktiviteter för dig att engagera dig i. En stor del av aktiviteterna hittar du genom medlemskapet i Studentlund.

AF-borgens framsida och entré. Foto Kennet Ruona.
AF-borgen ligger mitt i Lundagård. Fotograf Kennet Ruona.

Nationer

Nationernas främsta uppgift är den sociala verksamheten utanför studierna. En stor del av deras aktiviteter består av matservering, pubar och nattklubbar. De har också ett brett utbud av olika idrotter, nationstidningar, radioprogram, körer, stipendier och bostäder.

Om nationer på studentlund.se

Smålands nation (ej medlem i Studentlund)

Kårer

Vid Lunds universitet finns nio studentkårer. En studentkår är en sammanslutning av studenter som studerar ett visst ämnesområde. En av kårernas viktigaste uppgifter är utbildningsbevakning. Det innebär att kåren ser till att utbildningarna och studiemiljöerna håller en hög kvalitet. De som engagerar sig i kåren organiserar studenternas inflytande på utbildningarna vid Lunds universitet.

Om kårer på studentlund.se

Samarbetsorganisationen Lunds universitets studentkårer

Akademiska föreningen

Akademiska föreningen (AF) består av tolv utskott, som sysslar med bland annat film, radio, poesi och spex. Utöver utskotten finns stiftelsen Studentgården i Skanör och många anslutna studentföreningar som sysslar med allt från politik och ridsport till orkestermusik och miljöfrågor. Flera av AF:s verksamheter hittar du i AF-borgen mitt i Lundagård, där du även kan fika och plugga.

Akademiska föreningens webbplats

En glimt av verksamheterna i AF:s utskott.

Studentlund

Studentlund är ett medlemskap som består av de så kallade ”tre benen”:

• Nationerna
  • Akademiska föreningen
  • Studentkårerna

Detta medlemskap är inte bara det enda i sitt slag, utan en av de starkast bidragande faktorerna till att nya studenter fortsätter att vallfärda till Lund varje termin. Studentlund ger dig möjlighet att utveckla dig själv, samtidigt som du får värdefull kunskap och erfarenheter även utanför föreläsningssalarna.

Om du blir medlem i Studentlund, så blir du även medlem i en nation, din kår samt Akademiska föreningen.

Du måste inte vara medlem i Studentlund, men med ett medlemskap får du ut så mycket som möjligt av studentlivet!

Teknologkåren, doktorandkåren och Smålands nation ingår inte i Studentlundssamarbetet. För att bli medlem i någon av dessa organisationer kan du vända dig direkt till dem. Du kan också välja att ha dubbla medlemskap och vara medlem i både Studentlund och till exempel Teknologkåren eller Smålands nation.

Studentlunds webbplats