Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Nyheter

Specialdesignat protein slår mot flera bakteriearter

I takt med en ökande resistens mot befintliga antibiotika krävs nya angreppssätt vid svåra bakterieinfektioner. Nu har forskare vid Lunds universitet tillsammans med forskare vid University of Massachusetts Medical School (UMMS) i USA undersökt ett sådant alternativ. – Vi kunde visa att ett skräddarsytt protein som tidigare fungerat mot olika sorters gramnegativa bakterier, även har goda resultat i musmodell mot en grampositiv bakteriestam, säger David Ermert, en av forskarna bakom studien som publicerats i The Journal of Immunology.

Kläckta eller födda levande avgör om reptiler lever i kärnfamilj

Gidgeeskinkar Ormar och ödlor som föder levande ungar är långt mer benägna att bilda familjer och leva i grupp än arter som lägger ägg. Det konstaterar evolutionsforskare från bland annat Lunds universitet i en ny artikel i Nature Communications.

HIV-sjuka barn i Etiopien löper stor risk att få bristfällig behandling

Mulatu Biru Shargie, Det sociala stigmat kring HIV är fortfarande starkt på många håll i världen. Barn som lever med HIV i Etiopien löper stor risk att få bristfällig behandling – eller ingen behandling alls – på grund av de rotade fördomarna. Särskilt illa riskerar det att gå för riktigt små barn som inte snabbt får rätt behandling.

Oväntat stora näringsförluster vid skogsbränder

Marken förlorar näring när skogen brinner. Förlusterna av markens kol och kväve i samband med skogsbränder är mycket större än vad man hittills har känt till. Det visar en omfattande forskningsstudie som nu har sammanställt brandexperiment världen över.

Mot skräddarsydd behandling av lungcancer

Ny forskning ska identifiera och karaktärisera resistenta lungcancerstamceller och utveckla en teknik för att skräddarsy läkemedel som kan slå ut alla cancerceller hos den enskilda patienten. Detta är målet för lundaforskaren Mattias Magnusson som fått 6 miljoner kronor från Sjöbergstiftelsen för att driva forskningsprojektet.

Dödsreceptorer ny markör för typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdom

Forskare vid Lunds universitet har funnit att förekomsten av dödsreceptorer i blodet är ett direkt mått på risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes. – Vi ser att personer med kända riskfaktorer som högt blodsocker och blodfetter också har förhöjda nivåer av dödsreceptorer, säger professor Jan Nilsson som är ansvarig för studien.

Komplex bakgrund till fåglars flyghastighet

Blandad flock med vadare. Bakgrunden till fåglars flyghastighet är mer komplex än forskare fram tills nu har lyckats visa. I en ny studie från biologiska institutionen vid Lunds universitet konstaterar forskare att fåglar använder flera olika, var för sig relativt enkla men effektiva sätt för att reglera hastigheten genom luften och kompensera för medvind, motvind och sidvind.

Vinsten tar Lundastudenter till final i Malaysia

Studenter som vunnit svenska finalen av en tävling där man löser affärsproblem De vann svenska finalen – nu får Lundalaget med fyra studenter från Ekonomihögskolan åka till Malaysia för att representera Sverige i finalen nästa år. Affärsutmaningar för ett sydafrikanskt postföretag stod på agendan då studenter från landets främsta ekonomiutbildningar gjorde upp i Sverigefinalen av världens största casetävling.

Pågår en revolution uppifrån i Saudi?

I början av november anklagades 200 saudiska prinsar, höga företagsledare och andra dignitärer för korruption och sattes i hotellarrest. Saudiska företag moderniseras och landets kvinnor ska få köra bil. Mellanösternforskaren Torsten Janson kommenterar utvecklingen i landet och vilka troliga effekter den kan få för regionen.

Efter #metoo: "Arbetsgivarna kan inte blunda längre"

Arbetsgivare kommer att ha svårt att ducka för frågor som rör sexuella trakasserier framöver. Det är ett konkret resultat av #metoo-rörelsen, enligt Eva Schömer lektor i rättssociologi vid Lunds universitet.

Presskontakter