Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Studentkonto

Ditt elektroniska studentkonto i Lund
Som student vid Lunds universitet tilldelas du ett IT-konto. Det är en central användaridentitet som består av ett användarnamn samt ett lösenord. Syftet med studentkontot är att förenkla för dig som student, och att du bara ska behöva en inloggning till både e-post, Studentportalen, fillager, LU-kort, de allmänna datasalarna och bibliotekets nättjänster.

Hur skaffar jag ett studentkonto?

Studentkontot skapas när du blir registrerad som antagen vid Lunds universitet. Det sker några dagar efter det att du fått det andra antagningsbeskedet. När kontot är skapat får du mejl om hur studentkontot aktiveras till den e-postadress som du registrerade när du gjorde din ansökan till Lunds universitet.

När du aktiverar ditt konto använder du dig av samma inloggningsuppgifter som du använde dig av när du anmälde dig på antagning.se.

Studentkontots aktiveringssida

Så aktiverar du ditt studentkonto

1) Gå till http://passport.lu.se

2) När du aktiverar ditt konto använder du dig av samma inloggningskälla som när du anmälde dig på Antagning.se. På vår aktiveringssida motsvaras det av knapparna ”Antagning.se” och ”eduID.se”.

(Om du är skandinavisk student, men inte svensk medborgare, ska du använda ditt tillfälliga svenska personnummer som finns i antagningsbeskedet.)

3) När din användaridentitet är verifierad, klicka på ”Fortsätt” för att aktivera kontot och följ sedan instruktionerna. Obs! Det är nu du får ditt användarnamn! Skriv upp och spara användarnamnet, t.ex. ab1234cd-s.

4) Aktiveringen avslutas med att du följer instruktionerna och skriver in ett lösenord som är personligt och ska förvaras på ett säkert sätt.

5) Du bör ange en alternativ e-postadress dit en aktiveringslänk kan skickas om du glömmer ditt lösenord. Det gör du på http://passport.lu.se genom att klicka på ”Användare” och ”Verifiera kontaktinformation”.

Obs! Aktivering av studentkonto är inte detsamma som att registrera dig på din utbildning.

Studentportalen

När ditt konto är aktiverat kan du logga in på Studentportalen, http://www.student.lu.se/.

I Studentportalen kan du bland annat läsa din studentmejl, registrera dig på utbildningen (gäller inte alla utbildningar), skriva ut verifierbara intyg, ladda ner programvara och fylla på ditt utskriftkonto.

Studentkontot erbjuder dig:

  • Ett e-postkonto med 25 GB utrymme som kan nås via POP, IMAP och webmail
  • Att hämta e-post från andra konton till ditt studentkonto (endast POP-konton)
  • Att ställa in vidarebefordring från ditt studentkonto till valfritt e-postkonto
  • Googles "Office"-paket med kalender, ordbehandling, kalkylark, presentationer, formulärverktyg och ritverktyg
  • Möjlighet att lagra filer – du får ett hårddiskutrymme (5 GB) för säkerhetskopiering och förvaring av viktiga filer och dokument
  • Tillgång till ett antal program från bl.a. Microsoft via studentportalen.
  • VPN (Virtual Private Network) som ger dig möjlighet att vara inloggad på universitetets datanätverk oavsett hur eller var i världen du befinner dig.

    Hur kommer jag åt internet på universitetet?

    Ett trådlöst nätverk täcker stora delar av universitetet.

    Så här kommer du åt det trådlösa nätet på universitetet.

    Det fungerar inte!

    LU Servicedesk ger support mellan klockan 08.00-17.00 helgfri måndag till fredag. Ärenden tas emot via självbetjäningsportal, telefon och e-post. Det finns ingen "walk-in-desk".

    På självbetjäningsportalen finns senaste driftinformationen samt guider för merparten av LU:s system.

    Gå till självbetjäningsportalen

    Kontaktinformation

    LU Servicedesk
    Telefon 046-222 90 00
    Servicedesk [at] lu [dot] se

    Datorer för dig med studentkonto

    Med ditt studentkonto är du välkommen att använda Lunds universitets datorer.
    Förutom i institutionernas datasalar hittar du bland annat datorer här:

    • Universitetsbiblioteket (på Helgonabacken)
    • Ekonomicentrum
    • Campus Helsingborg
    • Geobiblioteket
    • Health Sciences Centre (HSC)
    • LTHs studiecentrum (här finns två datorer för LU-studenter allmänt, övriga datorer är enbart för LTH-studenter)
    • SOL (Språk- och litteraturcentrum)
    • Medicinska fakultetens bibliotek
    • Fysicum
    • Statsvetenskapliga institutionen
    • Samhällsvetenskapliga fakultetens bibliotek

    Utgallring av studentkonton

    När du är färdig med dina studier vid Lunds universitet gallras ditt studentkonto ut, det vill säga att efter en tid slutar kontot att fungera.

    En månad innan utgallringen informeras du via e-post till din studentmejl om att ditt studentkonto hör till dem som ska stängas ned. Därför bör du se till att du använder eller på annat sätt läser av den post som kommer till din studentmejl. Två veckor senare sänds en påminnelse om att kontot kommer att gallras. Därefter tas kontot bort den angivna dagen.

    Sidansvarig:

    Kontaktinformation

    LU Servicedesk
    servicedesk [at] lu [dot] se
    Telefon 046-222 90 00

    Driftinformation
    www.support.lu.se

    Öppettider:
    Måndag–fredag 08.00–17.00

    Box 117, 221 00 LUND
    Telefon 046-222 00 00 (växel)
    Telefax 046-222 47 20
    lu [at] lu [dot] se

    Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
    Organisationsnummer: 202100-3211
    Om webbplatsen