Min coronavardag: ”Utmaning att ge support till hemmajobbare”

Man vid dator
Anders Kullberg

LUM har träffat medarbetare som arbetar med vitt skilda saker runtom på universitet, men som alla påverkas av pandemin – både i arbetet och utanför.

Anders Kullberg, IT-samordnare på Kansli N samt Biologiska institutionen

Hur har din vardag påverkats?

– Som IT-samordnare har man många hands on-uppgifter, men det är förvånansvärt mycket som kan skötas på distans. Att ge support till användare som arbetar hemma har varit en utmaning. Det har också varit klurigt att få tag på webbkameror och headsets när alla ska mötas digitalt. Digitaliseringen har vi ju pratat om i flera år och nu fick vi kasta oss rakt in i den med huvudet före.

Hur har ditt sätt att arbeta och tänka runt jobbet förändrats?

– Det har handlat mycket om hur man närmar sig sina användare: att man inte sitter för nära, att man tvättar händerna och sköter hygienen så att man inte riskerar att sprida smitta via tangentbord och möss.

Vad tänker du om tillståndet i samhället just nu?

– Det är spännande att se hur mänskligheten hanterar det här. Någonstans finns det en uthållighet och en till­­försikt att det kommer något efter corona. Det är fantastiskt att se hur folk står på balkonger och håller musikshower samtidigt som hela samhällen stängs ned. Det vittnar om ett jävlar anamma och en vilja att gå igenom det här tillsammans.

Vad längtar du efter att få göra efter covid-19?

– Slippa tänka på att tvätta händerna hela tiden efter att ha tagit i ett handtag. Och att kunna slappna av lite.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English