LU Futura presenterar: Linnéa Karlsson

Porträtt, kvinna. Foto.
Linnéa Karlsson, studentrepresentant. Foto: Kennet Ruona.

Vilka är de stora framtidsfrågorna och hur kan forskningen bidra? Dessa frågor har ställts till alla LU Futuras medlemmar inför deras arbete med tankesmedjan. Så här svarade Linnea Karlsson, studentrepresentant som för närvarande läser en master i sociologi.

Vilka framtidsfrågor ligger dig varmt om hjärtat?

– Jag tycker att frågor om demokrati, makt och tilltro till politiska system är väldigt viktiga och tror att dessa kommer få stor betydelse för våra framtida samhällen. Välfärd och användning av gemensamma resurser är också viktiga frågor. Jag tycker även att utopier och framtidsbilder är intressanta i sin egen rätt eftersom de innehåller många värderingar och målbilder som både berättar något om samhället idag och påverkar vilka framtidssatsningar vi kommer att prioritera.

– Jag tycker generellt att det är intressant och viktigt att påminna oss om att våra föreställningar om det allra mest grundläggande – vad som är mänskligt eller omänskligt, friskt eller sjukt, rätt eller fel, natur eller kultur – inte har sett likadant ut genom alla historiska epoker utan är något som förhandlas fram genom ständig dialog.

– Genom att påminna oss om detta faktum kan vi lättare ta oss an komplexa framtidsfrågor som förmodligen kommer utmärka sig genom att de inte passar in i de ramar vi redan känner till.

Varför tror du att den frågan är betjänt av tvärvetenskap?

– Jag tror inte att vi utnyttjar vår gemensamma kunskap maximalt om vi låter ämnesgränser styra hur vi tar oss an en fråga. Ett typiskt exempel är klimatkrisen, där det är uppenbart att naturvetenskapliga och tekniska landvinningar måste gå hand i hand med beteendevetenskap och policyutveckling för att vi ska klara av de utmaningar vi ställs inför.