Lunds universitet satsar nära 60 miljoner kronor över åtta år på s.k samverkansinitiativ. För att initiativen ska tilldelas medel, vilka söks i konkurrens, ska forskningen vara tvärvetenskaplig - minst tre fakulteter måste samarbeta - samt vara kopplad till minst en extern partner inom näringsliv, industri, offentlig sektor, kommun eller annan organisation. Syftet att få fram så mycket värdefull kunskap för samhället som möjligt under de tre år som initiativen är igång.
Sedan tidigare har elva initiativ vid Lunds universitet fått medel och tillsammans har de hittills knutit runt 160 externa partners till sig, de flesta från näringslivet.
Sättet att arbeta med initiativen är unikt i Sverige, menar Bo Ahrén som är vicerektor med särskilt ansvar för samverkan vid Lunds universitet.
- Här har forskare och externa partners tillsammans hittat en utmaning som de aktivt vill arbeta med och lösa gemensamt. Varje initiativ tar upp spännande och viktiga frågor och efter 1,5 och tre år utvärderas de, men inte på klassiskt sätt som för forskning genom publiceringar och forskningsrapporter, utan här utvärderas vilket avtryck initiativen gjort i samhället i form av konkret, användbar kunskap, säger han.
De fem nya initiativen som nu startar vid Lunds universitet är:
• Enhanced value relevance and credibility of sustainable information
Koordineras av Susanne Arvidsson, Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan
• Syntolkning och bildbeskrivning för tillgänglig kommunikation och social inkludering
Koordineras av Jana Holsanova, Filosofiska institutionen, Humanistiska och Teologiska fakulteterna
• LU Land - Markanvändning för en hållbar framtid
Koordineras av Henrik Smith, Centrum för miljö-och klimatforskning, Naturvetenskapliga fakulteten
• Urban Arena Testbeds
Koordineras av Catharina Sternudd, Institutionen för arkitektur och byggd miljö, LTH
• Artificiell Intelligens - AI-Lab
Koordineras av Karl Åström, Matematikcentrum, LTH
Läs mer om de elva samverkansinitiativ som redan pågår.