Ekonomihögskolan i Lund nykomling på Financial Times prestigefyllda rankningslista

Universitetshuset, med blå himmel bakom och blommor i förgrunden. Text upp till vänster i bild, som lyder: "FT, Financial Times. Master in Management. Ranking 2020."

Ekonomihögskolan vid Lunds universitet får ännu ett av sina internationella masterprogram rankat av Financial Times. Denna gång är det magisterprogrammet International Strategic Management som slår sig in på plats 73 av 90 managementprogram, i stenhård global konkurrens.

Magisterprogrammet i International Strategic Management startades 2016, och bygger på en lång tradition av utbildning och forskning i ämnesområdet strategic management vid Ekonomihögskolan i Lund.

– Ekonomihögskolan har många seniora forskare inom strategi och management, samt närliggande frågor som innovation och entreprenörskap. Våra forskare hörs och syns på den internationella arenan, och dessa perspektiv vävs in i utbildningen, säger Kristina Eneroth, prodekan på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Ulf Ramberg, docent i företagsekonomi, är programchef för det populära magisterprogrammet. Hösten 2020 sökte strax över tusen personer till de femtio platserna.

– Vi har studenter från jordens alla hörn som tar sig till Lund för att lära sig om strategi och vad det innebär att leda strategiskt i en global affärsmiljö. I år har vi en klass med sjutton olika nationaliteter. Det är ambitiösa studenter med höga betyg och starka cv:n. De olika erfarenheter som de bär med sig är en central resurs för alla inblandade i programmet. Det är härligt att se hur de delar med sig av sina erfarenheter, men också hur de lyssnar på varandra och visar omsorg och respekt för varandras lärande och perspektiv, säger Ulf Ramberg.

Han ser fram emot att kunna berätta för studenterna om det framgångsrika rankningsresultatet under måndagen den 28 september.

– Det är fantastiskt kul för våra studenter, för det här visar att de får bra internationella jobb efter utbildningen. Vi har sedan start velat skapa ett bra program som innehållsmässigt ligger i samklang med den internationella affärsutvecklingens utmaningar, och det är väldigt glädjande att studenterna vill fortsätta hålla kontakt med oss som alumner, säger Ulf Ramberg.

Financial Times rankning bygger på vad alumner, tidigare studenter, på programmen säger om sin utbildning tre år efter att de har tagit examen. Det är med andra ord första gången som Ekonomihögskolan överhuvudtaget kunde få programmet i International Strategic Management rankat, eftersom att utbildningen är så pass ny.

– Det här är ett otroligt starkt kvitto på vad duktiga lärare och studenter tillsammans kan åstadkomma. Jag ser det som ytterligare ett erkännande av att Ekonomihögskolan kan leverera internationellt gångbar utbildning på masternivå, säger Kristina Eneroth.

Kristina Eneroth
Prorektor
Ekonomihögskolan vid Lunds universitet

kristina [dot] eneroth [at] ehl [dot] lu [dot] se (kristina[dot]eneroth[at]ehl[dot]lu[dot]se)
046–222 44 49

Ulf Ramberg
Programchef
Master’s in International Strategic Management

ulf [dot] ramberg [at] fek [dot] lu [dot] se (ulf[dot]ramberg[at]fek[dot]lu[dot]se)
046–222 49 60

Financial Times Masters in Management 2020

Den internationella finanstidningen frågar studenter som tog examen för tre år sedan om vad utbildningen gett dem, hur deras karriär har tagit fart, vad de tjänar, hur mycket de upplever att de fått tillbaka för sin utbildning och hur nöjda de är med de mål de nått hittills. Rankningen är öppen för masterprogram över hela världen.

Magisterprogrammet i International Strategic Management startades 2016. Ekonomihögskolan i Lund är det andra lärosätet i Sverige som tagit sig in på Financial Times prestigefyllda lista över managementprogram. Sedan tidigare är Handelshögskolan i Stockholm rankat.

Uppskattningsvis finns det cirka 15 000 ekonomihögskolor runt om i världen och det stora flertalet ger utbildning just i ”management”.