Efterfrågade program i dataanalys startar nästa år

Man vid dator.
Näringslivet efterfrågar studenter som både kan den tekniska sidan av dataanalys och sätta informationen i ett sammanhang. Foto: Chris Liverani

Två nya masterprogram i data­analys förbereds vid LU och startar nästa år. Det är Ekonomihögskolan och Samhällsvetenskapliga fakulteten som nu – med varsitt program – möter omvärldens behov av personer som kan ta fram och analysera stora mängder data.

– Jag har frågat företagen vilka kompetenser de behöver. De svarar att de letar efter folk inom dataanalys som förstår den ekonomiska kontexten och inte bara teknikerna. Det är de personerna som vi ska utbilda nu, säger Joakim Westerlund, professor i nationalekonomi och ansvarig för Ekonomihögskolans nya program.

Ekonomihögskolan söker studenter som är intresserade av data, statistik och ekonomi. De kommer att programmera maskininlärningsalgoritmer och visualiseringar av data, jobba med databaser och datarätt samt lära sig att tänka strategiskt utifrån data. Undervisningen bygger på laborationer och case, där studenterna får testa metoder och teorier på praktiska fall.

– Klockrent, säger företagen om upplägget. När kan vi komma och gästföreläsa? säger Joakim Westerlund och tillägger:

– Visst kan jag tycka att vi skulle haft ett sånt här program för länge sen, men nu har ”röken lagt sig” och vi kan se vad företagen behöver – och vad som saknas i andra liknande program. Allt innehåll på programmet är empiriskt grundat och studenten ska bli anställningsbar först och främst.

Merparten av Ekonomihögskolans institutioner är involverade i det nya programmet.

Nytta av ämnesbredden

Samhällsvetenskapliga fakulteten drar också nytta av sin ämnesbredd i sitt nya program. ”Web-scraping” i kombination med kvantitativ eller kvalitativ analys används allt mer inom statsvetenskap, medie- och kommunikationsvetenskap och psykologi. Det kan till exempel handla om att analysera populism genom sociala medier. Detta samtidigt som geograferna behöver kunna programmera för sina GIS-analyser och sociologerna som allt mer sysslar med sofistikerad kvantitativ analys.

Samhällsvetenskapliga fakultetens studenter kommer lära sig att programmera i R, djupdyka i forskningsmetodik samt kvantitativa och kvalitativa metoder. De får också möjlighet att göra praktik innan det är dags att skriva uppsats.

– Datakunskap, metoder och analysfärdigheter och förmågan att tillämpa dessa på olika verkliga problem är en kraftfull kompetensuppsättning som efterfrågas i vår allt mer datadrivna värld, kommenterar Christopher Swader, universitetslektor i sociologi och ansvarig för det nya programmet på Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Vidare till doktorandstudier

Han nämner att studenter som tar examen från det nya programmet får en god grund för att gå vidare till doktorandstudier. De kan också arbeta som exempelvis professionella forskare, forskningsledare och dataanalytiker samt inom marknads- och arbetsmarknadsundersökningar eller omvärldsanalys.

Fotnot: Ekonomihögskolans program i Data Analytics and Business Economics är ettårigt. Samhällsvetenskapliga fakultetens program i Social Scientific Data Analysis är tvåårigt. Programmen startar HT 2021.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English