Doktorander kräver förlängd finansiering

porträtt av kvinna
Malin Rantzer är doktorandombudsman,

Doktoranderna ska inte belastas av sådant som sker i omvärlden som de inte kan påverka.
Det menar doktorandombudsmannen Malin Rantzer och Doktorandkårens ordförande Brian Thorsbro. De hoppas nu på ett uttalande från universitetsledningen som ska garantera förlängd finansiering för de doktorander vars studier försenats av coronakrisen.

De doktorander som är antagna till forskarutbildningen har rätt till fyra års finansierade studier för att nå fram till sin doktors­examen. I Högskoleförordningen listas skäl som ger rätt till förlängd finansiering. Sjukdom är ett sådant, men risk för smittspridning som vid pandemier finns inte med.

– Det vore problematiskt om drabbade doktorander inte skulle få förlängd finansiering och rätt till hela sin forskarutbildning, säger Malin Rantzer.

Forskningens kvalitet

Brian Thorsbro betonar att det är viktigt för den framtida forskningens kvalitet eftersom doktoranderna som utbildas idag är de som ska driva forskningen vidare.

Man vet redan att flera doktorander är drabbade av coronavirusets följder. I en enkät anger de allt från utebliven studiero på grund av barn som inte får gå i skolan till stopp för datainsamling på grund av ­inställda möten, laborationer och konferenser. Vid förseningar av forskningsdata kan man i viss mån omprioritera sina studier, men inte hur mycket och hur länge som helst.

– Industridoktoranderna är en särskilt utsatt grupp, säger Brian Thorsbro. En hel del av dem arbetar med sina studier och experiment på företag som har stängt ner.

Säkra doktoranderna

Det har tagits en del initiativ bland fakulteterna för att säkra sina doktorander, bland annat på den naturvetenskapliga fakulteten. Men det räcker inte, tycker Malin Rantzer och Brian Thorsbro.

– Det är viktigt att universitetet centralt tar ett sådant beslut och förankrar det hos alla dekaner.

Doktorandkåren arbetar nu för att säkra att alla doktorander som drabbas av coronapandemins konsekvenser får förlängning.

– Vi hoppas att universitetsledningen går med på att godkänna dessa konsekvenser som ett ”särskilt skäl” till förlängning, säger Brian Thorsbro.

Det som är viktigt nu, menar Malin Rantzer, är att handledarna pratar med sina doktorander om hur de försenas och att det sedan skrivs in i doktorandernas individuella studieplaner för att kunna följas upp när pandemin är över.

FOTNOT: Arbetsgivarverket har nu gått ut med att försening orsakat av coronaviruset bör kunna gälla som skäl till förlängd finansiering för doktorander.

Porträtt av man med hatt.
Brian Thorsbro är Doktorandkårens ordförande.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English