Två Lundaforskare får Göran Gustafssonpriset 2019

porträtt

Kristian Pietras, professor i molekylär medicin på Institutionen för laboratoriemedicin, och Anders Johansen, professor i astronomi, har tilldelats Göran Gustafssonpriset 2019 och får drygt fem miljoner kronor var till sin forskning.

Kristian Pietras får Göran Gustafssonpriset i medicin för ”sin genombrytande analys av den cancerassocierade mikromiljön och dess roll för tumörutveckling”. I sin forskning har han systematiskt studerat vilka celltyper som tumörer är uppbyggda av och hur dessa kommunicerar med varandra och med omgivningen.

Porträtt på Kristian Pietras

– Det är kul att nomineringen kommer från Lunds universitet vilket verkligen känns som ett fint erkännande. Att sedan priset bereds i Kungliga Vetenskapsakademien – som är guldstandarden för svensk vetenskap - känns väldigt fint. Om de tycker att man gjort något bra är det förstås extra roligt, säger Kristian Pietras.

Det som Kristian Pietras i sin forskning vill fokusera på framöver, är att med hjälp av de senaste känsliga analysmetoderna, skapa en detaljerad karta över exakt vilka undergrupper av celler som bygger upp en tumör som stödjer respektive bekämpar cancern. Något som är viktigt att veta för att utveckla läkemedel som slår ut, respektive bevarar, rätt celler. Forskningsanslaget är ett välkommet bidrag i detta:

– Ett sådant här oväntat forskningsanslag gör att vi kan starta lite mer ”vågade” projekt. Dels så får vi möjlighet att tänka lite mer storskaligt – det vi redan har planerat kan vi göra lite större och bättre. Dels så kan vi genomföra projekt med högre potential, men där risken för att misslyckas också är större, avslutar Kristian Pietras.

Priset i fysik går till Anders Johansen ”för sin banbrytande forskning om planeters bildande och utveckling i närheten av unga stjärnor”.

Porträtt på Anders Johanesen

Anders Johansen har rönt stora internationella framgångar med sina datorsimuleringar. Hans teorier förklarar hur det kan ha gått till när små dammpartiklar i solsystemets begynnelse klumpade ihop sig till allt större partiklar som till slut byggde upp hela planeter. De ursprungliga dammpartiklarna bestod av tunga grundämnen från en tidigare exploderad stjärna.

Nu kommer Anders Johansen med hjälp av sina datorsimuleringar att fortsätta undersöka hur planeter har bildats under olika faser i universums utveckling och även hur planetsystem kan tänkas utvecklas i framtiden när allt fler tunga grundämnen finns att tillgå i det kosmiska byggdammet.

– Varje år upptäcks okända planeter kring andra stjärnor än vår egen. Det är häftigt att vara med och göra teorier för hur dessa exoplaneter kan ha bildats, säger Anders Johansen.

Priset är på 5 miljoner över tre år, samt ett personligt pris på 250 000 och delas ut den siste mars.

Ytterligare fyra forskare inom områdena matematik, fysik, kemi, molekylär biologi tilldelas Göran Gustavssonpris.

Läs pressmeddelande från Kungl. Vetenskapsakademin

Åsa Hansdotter och Lena Björk Blixt