Standardiserad mätning av växthusgaser bidrar till att förutsäga och motverka klimatförändringen

Mätutrustning
Mätutrustning i Norunda Foto Anders Båth

Regionala mätningar av växthusgaser är avgörande för att förstå hur klimatförändringen utvecklas. Lunds universitets mätstation i Norunda har tillsammans med ytterligare 14 europeiska stationer som mäter växthusgaser nu certifierats för standardiserad dataproduktion.

Mätstationen i Norunda ingår i ett nätverk kallat ICOS som mäter förekomsten av växthusgaser på över 130 platser runt om i Europa. ICOS i Sverige omfattar sex ekosystemstationer, tre atmosfärstationer och en marin mätstation, från Abisko i norr till Skåne i söder. Lunds universitet ansvarar för driften av två av dessa stationer, Norunda och Hyltemossa som båda är kombinerade ekosystem- och atmosfärstationer.

Efter mer än fem års arbete är ekosystemstationen i Norunda nu certifierad så att den mätdata stationen producerar kan jämföras med data från andra mätstationer och användas i modeller som utgör underlag för forskning och politiska beslut. Stationen i Norunda uppfyller alla internationella kriterier, till exempel de som fastställts av Meteorologiska världsorganisationen och FN. Atmosfärsstationen i Norunda och den kombinerade ekosystem- och atmosfärstationen i Hyltemossa är sedan tidigare certifierade på motsvarande sätt.

– För att kunna jämföra data från olika ekosystem och klimatregioner måste mätmetoderna vara standardiserade. Den här certifieringen innebär att stationerna har kontrollerats så att de uppfylla alla nödvändiga krav, säger Maj-Lena Linderson som är föreståndare för ICOS Sweden.

Växthusgaserna i atmosfären påverkas i lika stor utsträckning av naturliga kolflöden, som av utsläpp orsakade av människans aktiviteter. De naturliga kolflödena påverkas i sin tur av att klimatet förändras och kan både påskynda och hejda klimatförändringen. För att förutse och vidta åtgärder för att hejda klimatförändringen är det därför viktigt att kunna skilja mellan naturliga utsläpp av växthusgaser och utsläpp från till exempel förbränning av fossila bränslen.

– Den information om växthusgaser som samlas in från mätstationer runt om i Europa är avgörande för uppföljning av internationella klimatavtal och för att nationella regeringar och internationella organ ska kunna fatta välgrundade beslut, säger Werner Kutsch som är generaldirektör för ICOS.  Parisavtalet och de COP24-förhandlingar som nu äger rum i Polen är exempel på sådana avtal och beslut.

De mätstationer som nu blir certifierade finns i Sverige, Belgien, Tyskland, Finland, Frankrike, Italien och ett norskt forskningsfartyg som seglar i Nordatlanten.

Maj-Lena Linderson, föreståndare för ICOS Sweden
Maj-Lena [dot] Linderson [at] nateko [dot] lu [dot] se