Skissernas museum satsar på digitala kreativa workshops och konstvisningar

Kvinna målar med pensel i färgstark ateljé.
Så här kan det se ut i den kreativa verkstaden på Skissernas museum. Men just nu är museet stängt och de bjuder istället in familjer till kreativt skapande digitalt. Foto:Emma Krantz

Vill du göra något kreativt tillsammans med ditt barn i påsk? Kanske förvandla ett påskägg till ett eget konstverk, med en hemlig värld inuti? Låt konstpedagogerna på Skissernas museum guida. För nu finns Skissernas museum på Youtube för att på nya sätt dela med sig av sin konst och verksamhet under Corona-stängningen.

Skissernas museum har stängt tills vidare på grund av Covid-19 liksom flera andra av universitetets publika verksamheter som Historiska museet, Vattenhallen och växthusen i Botaniska trädgården. Men personalen jobbar hårt ändå, för att hitta nya vägar ut till människor.

– Just nu behöver vi bli påminda om att det finns en annan värld som pågår – och konst kan både ge nya tankar och bli ett roligt avbrott, säger Katarina Lilliequist, kommunikatör på Skissernas museum.

På Skissernas museum har det länge funnits idéer om att ta fram ett nytt digitalt program, men tiden har inte riktigt funnits. Men nu finns tiden och programmet växer för varje vecka.

– Detta har gett oss möjlighet att testa nya koncept och experimentera för att nå ut digitalt, säger konstpedagogen Linnéa Hansson.

Kvinna som målar i färgstark ateljé.
Linnéa Hansson som leder den kreativa verkstaden för påskäggskonst.
På påskdagen läggs den första kreativa verkstaden för barn ut på Youtube och fungerar som en inspirationsvideo. Det gäller att plocka fram färger, paljetter, fjädrar. Man tager vad man haver – så länge man har ett uppätet påskägg, för just påskägg behövs till premiärsessionen.

– Sedan hoppas vi att många bilder av egenhändigt skapade konstverk ska dyka upp i sociala medier under hashtaggen #skapamedskissernas, säger Linnéa Hansson.

Varje söndag kommer en ny kreativ video att dyka upp på Skissernas museums nystartade Youtubekanal, som dock har ett mycket bredare anslag och riktar sig till alla konstintresserade. Där kommer det att finnas tematiska guidade visningar på både svenska och engelska, videosamtal om den kreativa processen från Brown-bag-lunches och filmade konserter. Man provar också att filma kortare konstberättelser om utvalda konstverk.

–Vi ser det som ett tillfälle att lyfta konst från våra samlingar, och även visa konst som finns nere i magasinet och vanligvis inte är tillgänglig, säger Katarina Lilliequist.

På Instagram går det än snabbare, här presenteras regelbundet ett konstverk på en minut. Vissa av de digitala satsningarna kommer att fortsätta leva långt efter museet har öppnat för besökare igen, menar Katarina Lilliequist som hoppas att de också ska nå nya människor som inte vanligtvis kommer till museet.

– Vi måste hitta sätt att fortsätta umgås och vara kreativa. Att få se vackert mänskligt skapande är värdefullt, säger Katarina Lilliequist.

Besök Skissernas Youtube-kanal.