Resultaten på högskoleprovet dras in – det här gäller vid Lunds universitet

Universitets- och Högskolerådet (UHR) har beslutat om åtgärder mot de provdeltagare som Norrköpings tingsrätt dömt för provfusk. Provdeltagarna blir nu av med sitt högskoleprovsresultat.

Bland dessa dömda fuskare finns studenter som är antagna vid Lunds universitet. Lunds universitet har därför utarbetat en rutin för hur individärendena ska hanteras. Har man blivit antagen till en utbildning på felaktiga grunder, kan antagningen återkallas.

Så agerar Lunds universitet
Vid Lunds universitet är det Antagningsnämnden som beslutar om individärenden vid antagning. Antagningsnämnden har vid sitt senaste sammanträde den 6 februari beslutat om hur de aktuella ärendena ska handläggas. Utgångspunkten är de regler som finns i förvaltningslagen. Framförallt handlar det om att varje individ ska ges möjlighet att bemöta den information som Lunds universitet har i ärendet. Därefter fattar Antagningsnämnden beslut och när beslutet vunnit laga kraft, kan antagningen återtas. Det innebär att studenten inte får fortsätta den utbildning som hon eller han felaktigt har antagits till. Nämnden räknar med att de första individuella besluten fattas i början av mars, men det är sannolikt att ytterligare ärenden aktualiseras framöver. Berörda institutioner kommer att informeras.

Bakgrund
Den 17 januari meddelade Norrköpings tingsrätt dom i ett omfattande mål avseende fusk på högskoleprovet. Rättegången och dess konsekvenser har fått stor uppmärksamhet.
Högskoleprovet är gemensamt för alla högskolor i Sverige och det är Universitets- och högskolerådet (UHR) som ansvarar för att provet tas fram och beslutar om resultat på provet. Har den som gjort provet fuskat, kan UHR underkänna resultatet. UHR går nu igenom det material som blivit tillgängligt efter rättegången och meddelar löpande beslut till de universitet och högskolor som har antagit studenter på felaktiga grunder.

Läs pressmeddelande från UHR