Nya planer för Universitetshuset tar form

the white main University building
Foto: Kennet Ruona

Universitetshuset ska vara ett nav för verksamheten!
Den visionen har projektledare Louise Pierce som är innehållsansvarig för det just nu nästan tomma huset i Lundagård. Om tre år ska det emellertid sprudla av liv och rörelse i form av studenter, anställda och besökare.

Sedan tidigt i höstas har Louise Pierce haft uppdraget att planera för Universitetshuset som i samma veva började tömmas på folk på grund av misstänkta fukt- och  mögelskador. Först ut att evakueras var universitetsledningen som flyttade till Wrangel, därefter sektionerna Planering och Kommunikation till Arkeologen och Botaniska museet. Universitetsaulan och Pelarsalen är dock fortfarande i bruk och utnyttjas vid ceremonier och högtider.

Besökscentrum i bottenplan

För ett drygt år sedan ändrades beslutet att etablera ett besökscentrum med en permanent universitetshistorisk utställning i Kungshuset till att istället placeras i Universitetshuset. Och det är bland annat för de funktionerna tillsammans med ett 60-tal studieplatser och ett 50-tal arbetsplatser som Louise Pierce nu planerar för.

Till sin hjälp har hon en styrgrupp som leds av vicerektor Bo Ahrén samt fem grupper, en för varje verksamhet – utställningar, arbetsplatser, studieplatser, reception och den ceremoniella verksamheten.

– Grupperna är brett sammansatta, säger Louise Pierce som har förhoppningen att varje student ska besöka huset minst en gång under sin studietid och gärna vilja komma tillbaka.

Från sin tid i jubileumskansliet har hon erfarenhet av hur projekt ska riggas för många verksamheter och målgrupper. Universitetshuset ska bli en plats för flera typer av besökare.

– Medarbetare, presumtiva studenter och deras familjer, lundabor, svenska turister, utländska besökare ja alla ska hitta något intressant här, säger hon.

Ritning över universitetshuset
Reception, shop och en historisk utställning om universitetet kommer att finnas i bottenplanet.
Den största verksamhetsförändringen sker i bottenplanet. Atriet förändras dock inte. Det första stora rummet till vänster i södra flygeln ska bli reception och shop. Här ska det även vara plats för presentationer av aktuell forskning och utbildning vid universitetet. Resten av bottenplanet i södra flygeln används till en permanent utställning som bland annat ska belysa universitetets historia. Även kring balkongen på andra våningen kommer det att vara mindre utställningar.
– Det finns så många fina detaljer i huset som vi kommer att sätta ljuset på, säger Louise Pierce.

Studieplatser och arbetsplatser

I den norra flygeln på bottenplanet behåller man konsistorierummet och rektorsrummet som det är för möten, besök och annan representation. I resten av den delen blir det arbetsplatser för bland andra husintendenten.

På andra våningen i södra delen behålls det stora seminarierummet och i övrigt blir det studieplatser. Mitt emot – i den norra flygeln blir det arbetsplatser. Några arbetsplatser plus ett pausrum blir det också högst upp på tredje våningen som domineras av Lunds universitets konstsamling där även Pictura ska ha möjlighet att arrangera tillfälliga utställningar.

Louise Pierce och hennes grupper har inte haft någon budget att hålla sig till. Verksamhetsplaneringen är nu lämnad till Statens fastighetsverk som bland annat ska räkna på vad det kommer att kosta att anpassa huset till de nya verksamheterna. Själva huset, eventuella förbättringsåtgärder och saneringen håller LU Byggnad i.