Lättnader införs gällande distansundervisning

Folkhälsomyndigheten tar bort rekommendationen om distansundervisning vid högskolor och universitet från och med den 15 juni. Detta meddelade regeringen på fredagen. Delar av undervisningen kan behöva ges på distans för att minska smittspridningen.

- Det är ett mycket glädjande besked som ger oss möjlighet att återigen bedriva undervisning på campus, kommenterar Lunds universitets rektor Torbjörn von Schantz i sin blogg.

Fortsatt gäller Folkhälsomyndighetens rekommendationer om bland annat social distansering och samlingar med färre än 50 personer.

Beslut om vad dagens besked innebär för Lunds universitet kommer inom kort. Mer information om Lunds universitets hantering av corona finns på lu.se/corona

Läs hela rektors blogginlägg

Läs regeringens pressmeddelande