Inför Internationella blodgivardagen 14 juni

blodgivning

Medicinska fakulteten uppmärksammar Internationella blodgivardagen den 14 juni med att lyfta en liten, liten del av all forskning med relation till blod som görs vid universitetet.

Under veckan kommer vi att publicera åtta artiklar relaterat till blodgivning och blod, och redan nu kan du läsa om blodgivarens viktiga roll och säker väg ven till ven, om de 367 blodgrupper som vi känner till idag och som kan spela stor roll vid en blodtransfusion samt om trombcyterna - vårt blods doldisar. Efterhand fyller vi på med artiklar som handlar om:

• 10/6: Högtryck på blodigt allvar - Kärlforskare intensifierar jakten på orsakerna. Högt blodtryck skadar våra blodkärl, vårt hjärta, vår hjärna och våra njurar, men exakt varför högt blodtryck är farligt vet man dock inte. Det försöker Karl Swärd och hans kollegor ta reda på.
  • 11/6: Vad är en blodpropp och varför får somliga det? Upp till tio procent av befolkningen drabbas under sin livstid av en blodpropp. Men vad är en blodpropp och går de att undvika?
  • 11/6: Går det att äta sig till friskare blod? Nutritionsforskaren Emily Sonestedt kan mycket om sambandet mellan maten vi äter och de riskfaktorer som går att se i blodet.
  • 12/6: Ny gen istället för blodtranfusionom Diamond-Blackfans anemi som är en allvarlig men ovanlig blodbristsjukdom. Sedan många år tillbaka har forskare i Lund försökt hittat ett sätt att bota DBA med hjälp av genterapi – nu gäller sista steget att ta det till klinik.
  • 12/6: Livräddande och existentiellt omvälvande när syskon donerar stamceller – Annika Kisch har i sin forskning och genom lång erfarenhet som transplantationssjuksköterska förstått hur viktigt det är att ge donatorerna egna röster.

Artiklarna kan du läsa här:  https://www.medicin.lu.se/tema-blodgivardagen-2020