Hejaklacksprofil med IT-intresse

Ansiktsmålad man
Magnus Winberg under Sveriges match mot Norge i handbolls-VM i Köpenhamn. Om ett år är det dags för EM på hemmaplan. Foto: Petter Arvidson /Bildbyrån

Magnus Winberg ansvarar för 500 LU-servrar i tre olika hallar. Men kanske är det ändå i handbollshallarna som han trivs bäst. Som speaker, DJ och hejaklacksledare för Ankaret, Lugi och nu senast för landslaget under handbolls-VM vet han hur man drar igång en fest på läktaren.

Senaste semesterresan gick till Köpenhamn i januari. Som hejaklacksledare för de blågula handbollsfansen lyfte han stämningen med hjälp av ramsor, puka och en intensiv blick.

– Det är bara en sak som är dålig med att vara hejaklacksledare, man missar en del av matchen när man står med ryggen mot plan, säger Magnus Winberg.

Han berättar att han ofta får positiva reaktioner på sin hobby, både från okända på stan och från spelare som Simon Jeppson i landslaget. Att han blir igenkänd på stan i Lund handlar inte bara om insatsen för svenska landslaget, utan också om att han är speaker under Lugis matcher och har varit en profil som hörts och synts i många olika klubbar och idrottshallar i Skåne.

– Det är härligt. Jag känner många unga människor som brinner för sin sport, som jag har följt genom åren genom att vara speaker och DJ på matcher olika sammanhang.

Det började med dotterns flicklag i HK Ankaret i Bjärred. Där blev han funktionär, speaker och DJ vid deras matcher. Spelarna förbereddes också på hur det är att springa in till en stor handbollsmatch, och få sitt namn uppropat.

– Jag gjorde en ljusbåge av julgransljus och drog igång en ljudanläggning i den slitna hallen, berättar Magnus Winberg och menade att han, som själv aldrig hade spelat handboll, hade hittat ett sätt att stötta laget.

Sen började han som speaker till flickornas matcher och spelade musik i pauserna. Dessutom skapade han en jingel till varje tjej som gick igång när de gjorde mål.

– Det betydde nog något för självförtroendet, att de blev peppade under matcherna från de var tio år.

Till Lugi via dottern

Till Lugi kom han till via dottern Rebecka Winberg, som spelade där fram tills förra sommaren. Men Magnus Winberg är kvar som speaker under Lugis matcher.

På jobbet säger han sig inte vara någon hejaklacksledare, utan där är det mer nyfikenheten på ny teknik och jakten på intuitiva IT-lösningar som driver honom.

– Men det är ju studenterna som vi jobbar främst för, att göra bra IT-lösningar för dem och forskarna. Mitt motto är att IT aldrig får stjälpa, teknik ska vara enkelt.

Han gillar kopplingen mellan ”oss med några gråa hår och de unga som är framtiden” som finns på ett universitet. Tidigare var han IT-ansvarig på Ekonomihögskolan och skapade bland annat studenternas datormiljö och var med och tog fram lärplattformen Live@Lund. När flera av fakulteternas IT-stöd centraliserades började han istället arbeta för LDC. Han tror på en kombination av LU-gemensamt IT-stöd och kontaktpersoner ute i verksamheten.

– Vissa saker finns det ingen finess med att göra på olika sätt. Men på EHL kunde jag lyssna med stora öron efter vad forskarna och studenterna behövde.

Numera får han inga tips vid kaffemaskinen och tycker att det är väl långt mellan IT-användare och IT-producent. Men kärnan i jobbet – att hela tiden lära nytt – älskar han.

– Det finns inget inom IT som är mer än ett par år gammalt, jag får hela tiden vara en del av en ständig förnyelseprocess.

Magnus Winberg

Aktuell: hejaklacksledare för lands-laget och speaker under Lugis matcher

Familj: Barnen Rebecka 22, Victor 24, Calle 34 och Lina 36.

Intressen – förutom handboll och teknik: Fotboll, musik och att bygga. Trädgård och särskilt rosor.