Donatorer tog del av senaste rönen inom marinarkeologi och nanovetenskap

350-klubb höst 2018 forskarföreläsning

En blåsig och regnig novemberkväll välkomnades donatorer som donerat till LUSS, Lunds universitets stipendiestiftelse, in i värmen på Gamla Biskopshuset. Efter inledande ord av rektor Torbjörn von Schantz tog kvällens talare, dr. Brendan Foley och professor Lars Samuelson vid och höll två inspirerande föreläsningar.

Dr. Foley fängslade publiken med sitt föredrag om Poseidons skatter - de unika föremål som han under flera säsonger varit med om att hitta och forska på utanför den grekiska ön Antikythera. Efter att grekiska myndigheter har insett det stora monetära värdet av skatterna från havets djup så har dr. Foley och hans team nu fråntagits möjligheten att fortsätta sina utgrävningar, istället kommer han att fokusera på ett nytt projekt på hemmaplan, nämligen utgrävningen av det danska senmedeltida skeppet Gribshunden, vilket förliste utanför Ronneby år 1495.

Professor Samuelson å sin sida ledde publiken på en resa mot våra minsta beståndsdelar i sin beskrivning av arbetet vid NanoLund. Efter en kort introduktion till begreppet nano, fortsatte professor Samuelson med att berätta om de viktiga användningsområden som finns för nanotrådar, bland annat inom vattenrening, ljuskällor och energiproduktion. Utöver detta fick publiken en beskrivning av nanoforskningens historia samt en inblick i vilka Nobelpris som har delats ut i anslutning till denna.

Kvällen fortsatte därefter med en frågestund med de båda forskarna samt middag. Under den senare berättade LUSS ordförande Måns Palmstierna om stiftelsens arbete framåt och rektor Torbjörn von Schantz gav gästerna en inblick i universitetets arbete och senaste nytt i aktuella frågor, bland annat arbetet med ESS och MAX IV.