Årets Anna Lindh-föreläsning: Dunja Mijatović

Porträtt på Dunja Mijatović

Dunja Mijatović, Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, har utsetts till årets Anna Lindh-föreläsare, den 15:e i ordningen. 20 januari föreläser hon under rubriken ” The state of human rights in Europe: forward and back?”.

Dunja Mijatović är en mediafrihetsexpert från Bosnien och Hercegovina. Bland annat 2007-2010 varit ordförande för samarbetsorganisationen European Platform of Regulatory Authorities. Sedan 2010 är hon medlem i Organisationen för säkerhet i Europa (OSCE) och sedan 2018 är hon alltså även EU-kommissionär.

Hon är en ofta anlitad förläsare som har vunnit flera priser för sitt arbete för mänskliga rättigheter.

I talet kommer Dunja Mijatović att diskutera den stigande intoleransen runt om i Europa, med fokus på bristen på ansvar hos politiker som sprider hat genom sina tal och som förstärker fördomar mot marginaliserade och utsatta grupper. I denna kontext kommer hon även att prata om sitt arbete med migranter och asylsökande.

Var: Universitetsaulan, Universitetshuset, Paradisgatan 2 i Lund

När: 20 januari kl 17.00

Föreläsningen är öppen för allmänheten. Ingen föranmälan krävs, men antalet platser är begränsat.

Den årliga Anna Lindh-föreläsningen inrättades för att hedra den svenska utrikesministern som mördades 2003. Sedan dess har Raoul Wallenberg-institutet och Lunds universitet, i samarbete med Anna Lindhs minnesfond and Utrikespolitiska föreningen i Lund, stått värd för evenemanget. Föreläsningen är avsedd att lyfta fram frågor om mänskliga rättigheter och ges av en framstående akademiker, politiker, diplomat eller tjänsteperson på internationell toppnivå.