Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Analys av spelreklam i svensk TV

En ny studie av omfattning och innehåll av spelreklam i svensk TV visar att reklam för nätcasino är vanlig både i samband med barn- och vuxenprogram. Flera riskabla reklambudskap har identifierats, framförallt vad gäller nätcasino.

Bild på spelmarker och kort
Bildkälla: Mostphotos

Det är forskare vid Lunds universitet som under vintern 2017-2018 detaljstuderat omfattning och innehåll av spelreklam i sex stora svenska reklamfinansierade TV-kanaler.

Samtliga reklaminslag under ett dygn i respektive TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan och Kanal 9 analyserades.

  •  Reklamfilmer för spel stod för mellan 19 och 53 minuters sändningstid under respektive dygn i de olika kanalerna.
  •  Spelreklam utgjorde som mest upp till 51 procent av reklambudskap av typen ”detta program presenteras av…” i två av TV-kanalerna
  • I flera av kanalerna kom över 90 procent av reklambudskapen från icke-registrerade bolag.
  • Andelen spelreklam bland reklaminslagen var som högst under/efter filmer primärt ämnade för vuxna, spelrelaterade program samt familjefilmer, men förekom också under/efter barnprogram.
  • Totalt utgjordes 64 procent av inslagen reklam för nätcasino, och medan detta inte alls fanns i en av kanalerna, så stod nätcasino för 74 och 83 procent av inslagen i de kanaler där detta förekom mest

– Nätcasino var den tydligt vanligaste spelform som ingick i reklamen och denna spelform stod för en majoritet av reklambudskapen i flera olika typer av program, inklusive i barn- och familjefilmer. Det betyder att TV-tittare, inklusive mycket unga personer, knappast kan undgå att se reklaminslag för spelformer som vi anser har hög beroendepotential, säger Anders Håkansson, professor i beroendemedicin vid Lunds universitet som lett studien.

Reklam för nätcasino stod i lägre grad än andra reklaminslag för budskap med fokus på vinst eller jackpotvinst och använde i lägre grad begreppet ”gratis”, men stod i signifikant högre grad för budskap om bonusar, free-spins, snabb utbetalning, budskap om att vara storspelare och om spelares sociala status, och hade signifikant oftare ett fokus på kvinnliga spelare och i signifikant lägre grad ett fokus på manliga spelare.

– Vi identifierade flera potentiellt riskabla reklambudskap i nätcasionoreklamen, bland annat budskap som handlar om spelets enkelhet och snabbhet. Likaså olika bonussystem var vanligare i just nätcasino. Kopplingen mellan nätcasinoreklam och kvinnligt kön har också särskild betydelse i ett land där vi ser att nätcasinospel är vanligare hos vårdsökande kvinnor med spelberoende, säger Ander Håkansson.

Kategorier

Publikation

“Television gambling advertisements: Extent and content of gambling advertisements with a focus on potential high-risk commercial messages”
Anders Håkansson, Carolina Widinghoff
Addictive Behaviors Reports online 5 april 2019, https://doi.org/10.1016/j.abrep.2019.100182

Kortfakta om studien


Ämne: Spelreklam.

Medieforskning
Studiedesign:
Kvantitativ, forskarinitierad studie. Observationsstudie: Tvärsnittsstudie

Övrigt: Studie som inte involverar forskningspersoner. Studien analyserar innehåll i TV-sänd spelreklam.

Senaste nyheter

2019-08-19

Arrival Day – nu kommer de nya internationella studenterna till Lund

Arrival Day – nu kommer de nya internationella studenterna till Lund
2019-08-14

Forskare sågar EU:s nya jordbrukspolitik – ”inte hållbar för framtiden”

Forskare sågar EU:s nya jordbrukspolitik – ”inte hållbar för framtiden”
2019-08-13

Samband mellan glutenmängd och risk för celiaki bekräftas i stor studie

Samband mellan glutenmängd och risk för celiaki bekräftas i stor studie
2019-08-09

Omvårdnadsprofessor i regeringens nya forskningsberedning

Omvårdnadsprofessor i regeringens nya forskningsberedning
2019-07-30

Ökat hopp om biologisk mångfald med mindre fält och fler olika grödor

Ökat hopp om biologisk mångfald med mindre fält och fler olika grödor

Intresserad av forskning och samhälle? Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 4800 forskare.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen