Lunds universitets Almedag fylld med spännande samtal och debatter

montage med universitetshuset placerat i Visby

I år är Lunds universitets medverkan under Almedalsveckan digital. Alla programpunkter sänds onsdag 7 juli, och kommer även att kunna ses i efterhand.

Totalt är det elva olika seminarier, med start klockan 13.00.

Först ut är "I vår hållbara framtid blandas utbildning, forskning och samverkan i en unik miljö. Hur då?" med bland andra rektor Erik Renström, prorektor Lena Eskilsson samt viceretorerna Per Mickwitz, Kristina Eneroth och Viktor Öwall som diskuterar hur universitet kan göra skillnad i riktning mot en hållbar värld.

Därefter följer seminarier med tre huvudspår:

Hållbar teknik och medicin

• Hållbar energi och nya sätt att bota sjukdomar – nanoforskning placerar Sverige i framkant
  • Hur kan en levbar framtid utan antibiotika se ut? Lärdomar från tiden med Covid -19
  • Plasten klimatet och framtiden – hur kan Europas plastsystem bli hållbart?

Hållbar miljö och konsumtion

• Ökad kapacitet och punktlighet på järnvägen
  • Cirkulär ekonomi – modeord eller framtidens konsumtion?
  • Who´s in charge? – Accountability and the Sustainable Development Goals

Hållbar kompetens och arbetsliv

• Learning to save the world – Educating beyond textbooks for sustainability
  • Hur högt är priset för en politisk karriär?
  • Hållbart arbetsliv i pandemins fotspår
  • Sustainable recruitment – how can we make invisible competence more visible?

På Lunds universitets Almedalssida finns mer information och länkar till samtliga sändningar

Länkarna blir aktiva 7 juli.