Logopedin vid LU fyller femtio

Porträtt av kvinna utomhus.
Professor Birgitta Sahlén ser fram mot att fira 50-årsjubileet av logopedin ­nästa år. Foto: Privat

Nästa år firar logopedin i Lund femtio år.
– Och det ska firas ordentligt! säger professor Birgitta Sahlén som redan tycker sig ha fått en fin jubileumspresent i form av en hedersdoktor.

Det är professor Laurence Leonard vid Child Language Laboratory vid Purdue University i Indiana USA som blir en av Medicinska fakultetens hedersdoktorer 2021.

– Han har länge haft stor strategisk betydelse för oss genom sitt arbete om barn med språkstörning och jämförelser av språkutveckling hos barn med olika språk, säger Birgitta Sahlén.

Flyktingströmmen

Den betydelsen blev påtaglig och kom att påverka forskningen i samband med flyktingströmmen 2015 då många barn sattes i den svenska skolan utan att förstå språket. Sådant som lärarens röst, tal, gester och ögonrörelser blev ännu viktigare och flera projekt, finansierade av bland andra Skolforskningsinstitutet, startade.

– Vi ställde oss frågan om vi forskare kan medverka till bättre språk, kommunikation och ledarskap i klassrummen, säger Brigitta Sahlén och menar att svaret på den frågan är ja.

Som student

Hon var med som student redan för femtio år sedan, 1971, då logoped­utbildningen startade i Lund. Då var ämnet starkt medicinskt präglat, men har under årens lopp blivit allt mer tvärveten­skapligt. Inte minst när det gäller forskningen vid avdelningen som 2008 blev en del av Linnémiljön Cognition, Communication and Learning, CCL. I den ingick forskare från tre fakulteter och fem ämnen. Slutkonferensen för Linné­projektet var 2019.

– Inom ramen för vad vi kallar CCL 2.0 fortsätter vi att samarbeta och dela erfarenheter, säger Birgitta Sahlén.

Logopedi och foniatri har under åren byggts ihop med audiologi och tillsammans har man två stora utbildningsprogram med ett intag på cirka femtio studenter om året.