Lena Eskilsson blir ny prorektor

Lena Eskilsson Foto: Patrik Hekkala
Lena Eskilsson blir ny prorektor

Universitetsstyrelsen har utsett Lena Eskilsson till prorektor för Lunds universitet 2021-2026. Eskilsson är lektor i kulturgeografi och har mångårig erfarenhet av utbildnings- och ledarskapsfrågor vid Lunds universitet. Sedan 2018 har hon varit prodekan för Samhällsvetenskapliga fakulteten.

-Det känns oerhört hedrande att få universitetskollegiets och styrelsens förtroende, säger Lena Eskilsson.

-Jag ser mycket fram emot att få arbeta med detta spännande och utmanade uppdrag tillsammans med Erik Renström. Prorektors uppgift är att vara ett stöd åt rektor men jag tror att det i detta samarbete är bra att kunna gå in med olika bakgrund, perspektiv och intresseområden. Områden jag gärna jobbar vidare med är tankar om det breda universitetet, digitala pedagogiska miljöer och att ta tillvara universitets samtliga campusmiljöer i både Lund, Malmö och Helsingborg.

-    Lena Eskilsson är mycket välmeriterad inom det akademiska ledarskapet. Hon representerar ett skifte med en ny generation som tidigt i sin karriär varit beredd på att axla tunga ledningsuppdrag. Lena Eskilsson kommer dessutom att komplettera Erik Renström på ett utmärkt sätt, säger Lunds universitets styrelseordförande Jonas Hafström.
I sin roll som prorektor blir Lena Eskilsson ställföreträdare åt tillträdande rektor Erik Renström med bakgrund på Medicinska fakulteten.

-    Ett stort grattis till Lena Eskilsson som kommer att bli en utmärkt prorektor. Jag ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans med henne. Hon har lång erfarenhet av Lunds universitet och har arbetat med många viktiga utbildningsfrågor genom åren, säger Erik Renström.

Fakta Lena Eskilsson:
Lena Eskilsson är född 1970 och bosatt i Lund. Hon är kulturgeograf vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap på Campus Helsingborg och doktorerade 2001 med avhandlingen ”Stadens struktur - makten över marken.” Eskilsson är mångårig lärare och forskare och har haft flera ledningsuppdrag vid Lunds universitet. På Institutionen för service management var hon studierektor 2008-2012. Sedan 2018 har hon varit prodekan på Samhällsvetenskapliga fakulteten och dessförinnan var hon vicedekan på fakulteten i sex år. Hon har varit vice ordförande i Utbildningsnämnden och ledamot i Internationella rådet sedan 2017 - forum där universitetets strategiska utbildningsfrågor drivs.