Hedersdoktor vid Juridiska fakulteten 2021

Juridiska fakulteten har utsett professor Gerard Quinn till fakultetens hedersdoktor för 2021.

Gerard Quinn är verksam som professor emeritus i rättsvetenskap vid National University of Ireland, Galway. Under 2018-19 innehade han gästprofessuren Raoul Wallenberg Chair of Human Rights and Humanitarian Law vid Raoul Wallenberg Institute (RWI) och Juridiska fakulteten i Lund.

porträtt

Quinn har under många år varit en internationellt ledande akademiker inom området mänskliga rättigheter med särskilt fokus på personer med funktionsnedsättning. I oktober 2020 utsågs han till FN:s särskilda rapportör för rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Denna position har föregåtts av ett mångårigt och betydande engagemang inom området mänskliga och sociala rättigheter i såväl Europa (vid bland annat Europarådet, EU:s Fundamental Rights Agency och den Europeiska kommissionen) som internationellt inom FN, där Quinn bland annat medverkade i utarbetandet av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (CRPD).

Som rättsvetenskaplig forskare han har lett flera stora EU-finansierade forskningsprojekt. Quinn har också varit gästprofessor vid bland annat Harvard Law School, University of Haifa och University of New South Wales.

Gerard Quinn har en nära anknytning till Juridiska fakulteten genom sitt nära samarbete med flera forskare vid fakulteten och vid RWI. Särskilt kan nämnas hans engagemang i äldrerättsfrågor och Normas äldrerättsmiljö vid fakulteten där han deltagit aktivt i seminarieverksamhet och annan forskningsrelaterad verksamhet samt undervisning.

Han har även medverkat till tillkomsten av ett europeiskt nätverk i äldrerätt, med säte vid Juridiska fakulteten. Nätverket, ELAN (European Law and Ageing Network), tillkom 2019 i samband med en internationell konferens i Lund. Quinn ingår i styrgruppen för nätverket, ett nätverk som består av forskare från elva länder och syftar till att samla forskare, praktiserande jurister, beslutsfattare och andra som arbetar med policy-utmaningar inom äldrerätt.

Gerard Quinn är en ytterst framstående akademiker som inte bara visat mycket stor internationell framgång inom rättsområdet mänskliga rättigheter. Han är också en person med ett stort socialpolitiskt internationellt engagemang. Under hela sitt akademiska liv har han arbetat för att stärka svaga samhällsgruppers rättsliga ställning, inklusive äldre.  Betydelsen av detta kan särskilt betonas i en tid när flera samhällsgruppers utsatthet har uppmärksammas på såväl den nationella som den internationella agendan.