Folkbildar med vetenskapspop

Porträtt av man. Foto.
Henrik Widegrens YouTube-kanal har drygt 80 000 följare, de flesta i utlandet. Många tillkom efter att ”Never google your symptoms” blev viral i Indien, Sydkorea och J­apan. Planen är att sånger från Popvetenskap också ska översättas. Foto: Saber Malmgren

Läkaren Henrik Widegrens forskning går lite på sparlåga. Han satsar istället stenhårt på tredje uppgiften – dels som medicinexpert i tv-programmet Fråga Lund, dels som musikalisk underhållare och folkbildare. Nu är han aktuell med albumet Popvetenskap, där sångerna är inspirerade av frågor som kommit till Fråga Lund.

Henrik Widegren jobbar som öron-näsa-halsläkare på SUS i Lund och har ett litet forskningsprojekt vid LU om diagnosticering av stämbandscancer. Men för gemene man är han nog mer känd som läkaren i Fråga Lund. Eller som gammal lundaspexare, barbershopsångare, karnevalfilms­regissör, spex- och revyförfattare, krönikör i Dagens Medicin, medlem i villapopbandet Verklighetens Folk, aktör i Arlövsrevyn eller för sina ”sjuka sånger” och pigga låtar om åldrande som han framför på vårdkonferenser och i egna shower. Och ja, han jobbar heltid som läkare när han inte är tjänstledig för Arlövsrevyn.

Folkbildar med poplåtar

Nu är hans tionde album i eget namn ute, i den lite nya genren vetenskapspop.

– Jag är mycket nöjd med att ha fått in en vetenskaplig referens i musikvideon till sången ”Svettig t-shirt”, säger han.

Albumet innehåller bland annat vetenskapligt underbyggda poplåtar om koffein (är inte vattendrivande), sockerchock hos barn (finns inte), Dunning-Kruger-effekten, marshmallowexperimentet och placebo. Alla är inspirerade av frågor som kommit in till Fråga Lund, ett program som har en miljonpublik och ofta ligger i tittartoppen.

– Sporten där är att pedagogiskt förklara något på en minut för folk som inte är insatta i ämnet. Det ska inte vara på barnnivå, men heller inte på akademisk nivå. Det är det svåra, men också utmaningen.

Och med sitt nya album har Henrik ­Widegren nu tagit folkbildningen till ett nytt trallvänligt plan.

– Ja, alla kan ju inte skriva sånger om kärlek.

Anmäldes av Macchiarini

Henrik Widegren ger ett mycket vänligt intryck, men har ändå genom åren lyckats reta upp folk med sina låtar. Genusprofessorn Tiina Rosenberg stormade ut från en promotionsmiddag med ett trefaldigt ”fuck you” när Henrik Widegren uppträdde med sånggruppen Last Call. Och den numera fängelsedömde kirurgen Paolo Macchiarini anmälde honom till JK för grovt förtal för sången ”Balladen om stjärnkirurgen Paolo Macchiarini”. Fallet lades dock ner.

– Jag är fortfarande så förvånad över att han tyckte att det var jag som var hans stora problem, kommenterar Henrik Widegren.

Vilka kommer att bli arga av sångerna på det nya albumet?

– Sockerchocksföräldrarna, absolut. Jag har verkligen fått försvara den frågan inför mina bekanta: ”Men Henrik, jag ser ju på mitt barn…”. Då försöker jag undervisa: ”Men du kan ju läsa här. Man har faktiskt testat detta”.