Charlotta Johnsson ny rektor för Campus Helsingborg

Charlotte Johnsson
Charlotte Johnsson. Foto: Håkan Röjder

Campus Helsingborgs styrelse har idag utsett Charlotta Johnsson som rektor 2021-2026. Charlotta Johnsson är professor vid Institutionen för reglerteknik. Hon kommer närmast från en tjänst som vicerektor för samverkan och innovation på Lunds Tekniska Högskola (LTH).

– Campus Helsingborg är en viktig del av Lunds universitet och en central samhällsaktör. Jag är otroligt glad för förtroendet och ser fram emot att leda utvecklingen med Campus Helsingborg framåt, Charlotta Johnsson.

Campus Helsingborgs rektor har en sammanhållande, strategisk funktion och är chef för Utvecklingsenheten. Tjänsten utlystes internt hösten 2020 varvid en rekryteringsgrupp ledd av Lunds universitets vicerektor Bo Ahrén tillsattes. Gruppen höll under hösten 2020 intervjuer med tre kandidater varvid Charlotta Johnsson presenterades som gruppens förslag. Förslaget godkändes vid styrelsemötet den 1 december.

– Genom sin omfattande erfarenhet av ledningsuppdrag inom universitetet, och av samverkan med offentlig sektor och näringsliv som vicerektor för LTH har Charlotta Johnsson mycket goda förutsättningar att driva det fina arbetet vid Campus Helsingborg vidare, säger Bo Ahrén, vicerektor vid Lunds universitet.

Bagrund inom samverkan och innovation

I rekryteringsgruppen fanns även representanter från studentorganisationerna.

– Med en bakgrund inom samverkan och innovationer har Charlotta Johnsson mycket att bidra med. Hennes visioner om att Campus ska vara en attraktiv plats med ett uppmuntrande och inspirerande klimat, där både engagerade medarbetare och engagerade studenter tillsammans är med och utvecklar Campus framtid, ser vi som väldigt positivt. Vi ser fram emot att ha henne här, säger Jennie Henningsson, ordförande för Ingenjörssektionen inom TLTH.

– Charlotta Johnsson har på flera plan visat hur hon vill interagera med oss studenter. Allt från att skapa tillhörighet mellan studenter och lärare till att utveckla den fysiska Campusmiljön och att arbeta tvärvetenskapligt mellan fakultetsgränser. Att ha inspirerande platser att träffas på som möjliggör nya idéer och innovationer är också något som Charlotta Johnsson brinner för, säger Anton Domby, ordförande för Agora.

Campus Helsingborgs nuvarande rektor Annika Olsson blir ny rektor för LTH 2021. Hon har varit rektor på Campus Helsingborg sedan 2017. Annika Olsson efterträdde Jesper Falkheimer.

Intervju med Charlotta Johnsson (svenska)

Intervju med Charlotta Johnsson (engelska)

porträtt charlotte johnsson

Charlotta Johnsson

Bakgrund

Charlotta Johnsson är född 1970, uppväxt i Trollhättan och doktorerade 1999 vid Lunds universitet med en avhandling inom reglerteknik. Hon har en bred yrkeserfarenhet från både näringsliv och akademi samt en internationell bakgrund och har arbetat i USA, Italien och Kina. 2013-2014 var Charlotta Johnsson knuten till UC Berkeley, CA USA, där hon hade en tjänst som gästforskare. Charlotta Johnsson var 2019 med och etablerade X-Lab, en innovativ mötesplats vid LTH, där forskare och studenter från olika program kan träffas för att fritt skapa och utforska. Charlotta Johnsson var under pågående pandemin engagerad i att stötta studenter att tillverka ansiktsvisir till Skånes universitetssjukhus, ett projekt som gjordes på X-Lab.