Nedstämdhet och depression

Att känna sig nedstämd, hängig eller ledsen ibland är en naturlig del av livet och det är inte alltid lätta att förstå varför. För det mesta går nedstämdhet över av sig självt, men ibland kan man behöva professionell hjälp. Det finns också ofta saker man kan göra själv för att må bättre.

Genvägar till sidans innehåll:

Nedstämdhet

Nedstämdhet kan yttra sig på många sätt och är individuellt. Du kan till exempel:

• känna dig ledsen
  • vara mer trött
  • känna dig orolig
  • gråta mer än vanligt
  • ha mindre livslust och motivation
  • dra dig undan från andra
  • bli mer irriterad och rastlös
  • få svårare att sova
  • få olika fysiska symtom som värk, nedsatt aptit och minskad sexlust.

Alla kan drabbas av nedstämdhet och det kan bero på olika orsaker. Ibland är det lätt att se vad som orsakat det, till exempel:

• ensamhet
  • konflikter med andra
  • problem med ekonomi eller hälsa
  • sorg
  • stress
  • uppbrott.

Ibland är det svårare att förstå varför en känner sig nedstämd. Långvarig stress, utmattning, samt oro kan leda till nedstämdhet. Ibland kan det också bero på brist på något ämne i kroppen, till exempel sköldkörtelhormon, B12 eller järn.

Om du vill få förståelse för dina levnadsvanor i förhållande till din mentala hälsa kan du göra Studenthälsans livsstilstest. När du gjort testet får du personligt anpassade råd baserade på dina svar och konkreta tips som stöd för förändring.

Studenthälsans test om mental hälsa – alexit.se

• Prata med någon: Det kan vara en kompis, partner eller någon i din familj. Ta hjälp av andra!
  • Motion är mycket bra om du känner dig nedstämd.
  • Umgås med andra, fysiskt eller digitalt – även om du inte har lust.
  • Gör sådant du brukar gilla, även om du inte har lust just då.
  • Ta hand om dig själv: Se till att sova ordentligt, äta bra och röra på dig. Gå gärna ut för att få ljus och energi.
  • Var snäll mot dig själv: Försök att inte vara dömande. Försök istället att acceptera dina känslor. Nedstämdhet drabbar oss alla emellanåt.
  • Agera för förändring om orsaken till din nedstämdhet går att påverka.
  • Skapa tydliga rutiner och undvik att vända på dygnet.
  • Undvik alkohol och andra droger.

När nedstämdhet leder till depression

Om nedstämdheten fördjupas och pågår större delen av din vakna tid, i minst ett par veckor, kallas det för depression. Då kan det vara svårt att koncentrera sig och fatta beslut. Nästan ingenting känns roligt. Vid depression kan en ofta vara hjälpt av psykoterapi, och ibland kan även medicin vara en bra hjälp.

Studenthälsan har tagit fram en föreläsning som heter Vägen tillbaka. Här kan du lära dig mer om vad utmattning och depression innebär. I filmen lyfts också råd om hur du kan göra för att komma i gång med studierna igen.

Få tips och råd om hur du kan hantera utmattning och depression som kan uppstå under studietiden.

Om du har en depression kan livet ibland kännas meningslöst och en kan få självmordstankar. Då är det viktigt att söka hjälp på vårdcentral. Mår du riktigt dåligt ska du söka dig till psykiatriakuten!

Psykiatriska akutmottagningar i Skåne

Kurser vid nedstämdhet och depression

Studenthälsan erbjuder olika kurser och grupper som kan vara aktuella för dig som känner dig nedstämd eller genomgår en depression. Om du varit deprimerad eller i en utmattning och ska återuppta studier kan du delta i vår grupp som heter Tillbaka till studier, Du hittar hela vårt grupp- och kursutbud på vår samlingssida.

Studenthälsans aktiviteter

Boka en tid hos Studenthälsan

Om din nedstämdhet är kopplad till dina studier kan du kontakta Studenthälsan för att få stöd i din depression. Du kan få hjälp antingen via samtal eller via internetbaserad behandling.

Boka en tid med Studenthälsan

Telefon och tidbokning

Måndag–onsdag: 08.30–09.30
Torsdag: 08.15–08.45
Fredag: 08.30–09.30

Med reservation för tillfälliga ändringar.

Boka en informationstid på Studenthälsan

Sandgatan 3, Lund

Hitta hit via Google Maps

För studentkårer och andra verksamheter
Kontaktformulär för studentorganisationer och andra verksamheter

Andra vårdgivare
Andra vårdgivare hänvisas till våra telefontider ovan. Notera att Studenthälsan inte tar emot remisser från vårdgivare.

Vidare läsning