Stöd vid problem i din studiesituation
Om du är missnöjd med något i din studiesituation bör du i första hand vända dig direkt till den eller de personer som frågan berör och i andra hand till ansvarig prefekt på institutionen. Det är prefekt eller motsvarande som är ansvarig för att riktlinjerna i rättighetslistan följs.
Du kan även vända dig till din studentkår eller studentombudet.
Studentombudet och studentkårerna
Studenter som har stött på ett studierelaterat problem kan vända sig till sin studentkår. Kårerna har ett nära samarbete och goda kontakter på både institutions- och fakultetsnivå. Studentombudet har i uppdrag att hjälpa kårerna och studenter på grund- och avancerad nivå när de stöter på problem och frågor som rör studiegången.
Läs mer om Studentombudet på studentombudet.se
Läs mer om Studentkårerna på studentombudet.se
Studerandeskyddsombud
Studerandeskyddsombud kan du vända dig till för att ställa frågor om, eller anmäla brister i, din arbetsmiljö. Studerandeskyddsombudets uppgift är att påverka arbetsförhållandena i syfte att bidra till en god studiemiljö, delta i skyddsrond, bedöma hur förändringar påverkar studenternas arbetsmiljö samt att hålla sig underrättad om arbetsmiljölagstiftningen.
Så kan ett studerandeskyddsombud hjälpa dig
Service och stöd
Det finns många olika sorters service och stöd att få som student på Lunds universitet. Du kan exempelvis få hjälp om du inte mår bra, om du behöver studievägledning, om du behöver pedagogiskt stöd eller råd om studieteknik.