Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Nytt Ladok våren 2018

Under vårterminen 2018 införs en ny version av studiedokumentationssystemet Ladok. Här kan du läsa om vad det innebär för dig som student.

Ladok stängt 21 mars kl 17:00 till 9 april

Från och med den 21 mars kl 17:00 till den 9 april kommer det studieadministrativa systemet Ladok att vara stängt både för studenter och personal inom Lunds universitet. Detta innebär att varken studenter eller annan personal kommer att kunna lägga in några uppgifter eller att hämta ut någon information från Ladok.

I praktiken innebär detta att du under denna period inte kommer att:

  • kunna se dina resultat,
  • kunna skriva ut Ladok-intyg eller få ut ett Ladok-intyg,
  • få några resultat inrapporterade i Ladok,
  • kunna anmäla dig till tenta,
  • kunna registrera dig på kurs eller bli registrerad på kurs,
  • kunna ansöka om examen

Tänk på att det kan förekomma handläggningstid för att till exempel skriva ut vissa intyg eller ansöka om examen. Var därför ute i god tid om du behöver detta innan 21 mars.

Inom Lunds universitet förbereds det för stängningen av Ladok. Målsättningen är att denna stängning ska påverka dig som student så lite som möjligt. Vi återkommer med mer information efterhand.

Vanliga frågor om Ladoks stängning

Jag har tenta precis innan Ladok stängs, när får jag mina resultat?

Under stängningen kommer inga resultat kunna läggas in i Ladok. När Ladok öppnas igen kan resultat läggas in som vanligt. Vi kan inte ge någon exakt tidpunkt när resultaten är inrapporterade, men administrativ personal kommer att prioritera att lägga in resultat och registreringar i Ladok när det öppnar igen.

Jag har tänkt att ansöka om examen snart, hur ska jag göra?

Ansök som vanligt via Studentportalen, men tänk på att det är långa handläggningstider (upp till tre månader) så för att undvika försening, gör det så fort som möjligt. Under den period Ladok är stängt kommer du inte att kunna ansöka examen, utan får i så fall vänta tills Ladok öppnat igen.

Kommer jag att kunna skriva ut ett Ladok-intyg själv, via studentportalen under stängningen?

Nej det kan du inte. Det kommer inte heller att gå att skriva ut intyg på din institution under stängningen.

Jag kommer att behöva ett Ladok-intyg under perioden när Ladok är stängt, hur ska jag göra?

Det kommer inte gå att skriva ut några intyg under perioden då Ladok är stängt. Behöver du ett intyg under stängningen se till att du har det innan Ladok stänger. Om du behöver ett speciellt intyg, rekommenderar vi att du ansöker om att få ut intyg i så god tid som möjligt.

Varför är Ladok stängt?

Det nuvarande Ladok ska ersättas av en ny version av Ladok och den driftsätts under perioden. Det innebär att data måste verifieras och olika tester måste utföras och kvalitetssäkras innan det nya systemet kan tas i drift.

Informationen uppdateras löpande och kan komma att ändras. Titta gärna in med jämna mellanrum för att inte missa viktig information

Sidansvarig:

Kontaktinformation

LU Servicedesk
servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon 046-222 90 00

Driftinformation
www.support.lu.se

Öppettider:
Måndag–fredag 08.00–17.00

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen