Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Nu är Ladok öppet igen

Under vårterminen 2018 har en ny version av studiedokumentationssystemet Ladok införts. Här kan du läsa om hur detta systembyte kan påverka dig som student.

Viktig information

Ladok har öppnat igen. Tyvärr har vi fortfarande problem med studentportalen vid Lunds www.student.lu.se, men du kan nå dina Ladok-tjänster på www.student.ladok.se. Här kan du: se dina resultat, skriva ut intyg, anmäla dig till tentor, kunna registrera dig på kurs.

Vi arbetar just nu med att lägga in Ladok-tjänsterna i Lunds universitets studentportal. När detta arbete är färdigt kommer du att nå Ladok-tjänsterna där. Portalen byter utseende och menyerna kommer att vara annorlunda uppbyggda, men du kommer att kunna göra samma saker som förut. Du kommer också parallellt att kunna nå dess tjänster via www.student.ladok.se

Viktigt! Med den nya versionen av Ladok kan du ändra din e-postadress www.student.ladok.se. Tänk på att det är viktigt att ange en adress som du läser regelbundet och kontrollera noga att du stavar rätt på adressen.

I vissa fall kan telefonnummer och e-postadresser blivit överskriva för enskilda studenter (gäller dig som varit student även på andra lärosäten). Därför är det viktigt att du går in i studentportalen och kontrollera så att din e-postadress och ditt telefonnummer stämmer.

Vanliga frågor

Varför kan min mejladress ha blivit utbytt?

I den nya versionen av Ladok ligger alla lärosäten i samma databas. När Lunds universitet går in i Ladok har redan ett stort antal av Sveriges lärosäten gått in. Om du har studerat vid något av dessa lärosäten, kan den e-post du haft vid detta lärosäte skriva över din studentadress från Lund. Vi kommer att kontakta alla studenter där detta har hänt för att be dem kontrollera att den adressen som ligger i systemet är den man vill bli nådd på.

Kan jag lägga in vilken e-postadress jag vill?

Ja, det kan du, men vissa fakulteter och institutioner går ut med rekommendationen att behålla din student.lu.se-adress terminen ut. Det är jätteviktigt att du kontrollerar att adressen du byter till är rättstavad.

Fungerar även @hotmail.com, @outlook.com m.fl. Microsoft-tjänster?

Det har under 2017 och tidigare under 2018 varit problem för LU att skicka mail till mailkonton som finns hos Microsoft (@hotmail.com, @outlook.com m.fl.). Detta eftersom Microsoft ”blacklistat” LU efter att det gjorts ett intrång på en LU-adress som användes för spam-attacker. Problemet är just nu löst, men det finns inga garantier att det aldrig kommer att ske igen, och den gången kan det vara en annan mailtjänst än Microsofts som stänger/fördröjer av mail från LU. Vi rekommenderar att du är uppmärksam på om det händer igen, och i så fall byter mailadress till en som fungerar.

Jag har tänkt att ansöka om examen snart, hur ska jag göra?

Ansök som vanligt via Studentportalen, men tänk på att det är långa handläggningstider, så för att undvika försening, gör det så fort som möjligt. Under perioden 14 mars – 17 april kommer det inte gå att ansöka om examen via Studentportalen.

Kommer jag att kunna ansöka via pappersblankett under denna period?

Examenshandläggarna kommer inte kunna arbeta med ärendet under stängningstiden, så det kommer inte att innebära någon snabbare hantering att lämna in ansökan via pappersblankett. Däremot kommer ansökan via pappersblankett att tas emot precis som vanligt.

Sidansvarig:

Kontaktinformation

LU Servicedesk
servicedesk [at] lu [dot] se
Telefon 046-222 90 00

Driftinformation
www.support.lu.se

Öppettider:
Måndag–fredag 08.00–17.00

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen