Identified Hadron Production as a Function of Event Multiplicity and Transverse Spherocity in pp Collisions at √s = 7 and 13 TeV with the ALICE Detector

Summary, in Swedish

Över 30 år av forskning inom tungjonsfysik, Quantum ChromoDymanics (QCD) och kosmologi har etablerat vår nuvarande syn på universums tidigare stadie: kort efter Big Bang var universum fyllt av ett mycket hett och kompakt medium bestående av fria kvarkar och gluoner, den så kallade Kvarkgluon plasman (Quark--Gluon Plasma, QGP). Detta medium expanderade snabbt, och kyldes ner tills beståndsdelarnas växelverkan blev så stark att de individuella kvarkarna bands samman till hadroner. Efter ytterligare expansion kombinerades hadronerna till elektriskt laddade atomkärnor, vilka så småningom formade atomer genom att koppla ihop sig med elektroner. Idag lever vi i en värld där den förhistoriska kvarkgluonplasman har hadroniserats.

Att studera kvarkgluonplasmans utveckling är ett viktigt steg i att förstå universum. Den enda nu förväntade naturligt förekommande kvark--gluonplasman finns djupt inne kärnan hos neutronstjärnor, och de är inte åtkomliga med dagens verktyg. Vi kan istället skapa droppar av QGP i små bangs genom att kollidera tunga atomkärnor vid relativistiska energier. Detta har gjorts i flera decennier, och resulterat i ett flertal etablerade teorimodeller -- även om hela teorin om allt som sker i kollisioner mellan tunga joner är långt ifrån fullständig.

Hittills har man trott att energitätheten som krävs för att producera QGP endast kan möjliggöras genom tungjonskollisioner. Detta paradigm har ifrågasatts efter att nyligen ha observerat QGP-liknande signaturer i kollisioner av proton-bly-kärnor (p-Pb). Upptäckten av de nya signalerna i det mindre kollisionssystemet leder till den naturliga frågan om ännu mindre system, såsom proton-proton-kollisioner (pp), också genererar likartade QGP-karaktäristiska signaler. I den här avhandlingen studeras spektrat av identifierade hadroner, uppmätt i pp-kollisioner vid två olika kollisionsenergier. Den partikeldynamik och hadrokemi som resultaten visar, implicerar vagt en förekomst av ett expanderande medium även i detta kollisionessystem, och indikerar således att Pb-Pb-kollisioner skulle kunna tolkas som en förlängning av pp-kollisioner. Dessa implikationer är banbrytande, och skulle kräva en omarbetning av vår nuvarande förståelse av både kvantkromodynamik och tungjonsfysik.

2018-02

Försvarstid

Försvarsplats

Rydberg lecture hall, Department of Physics, Sölvegatan 14A, Lund