• Karen Hovhannisyan

Summary, in Swedish

Behandling av patienter med alkohol- eller drogberoende är en komplex flerstegsprocess som behandlar både substansberoende och co-morbiditeter. Riskfyllda livsstilar, inklusive tobaksrökning, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosam kost, som kan förvärra hälsotillståndet och själva beroendebehandlingen, är mycket vanligt bland dessa patienter. Det komplexa hälsofrämjande programmet (Very Integrated Program, VIP), som tar upp både livsstils-riskfaktorer och utbildar om relevanta kroniska sjukdomar, kan bidra till att uppnå bättre resultat för
missbruk.

Denna avhandling syftar till att undersöka hälsostatus och livsstils-riskfaktorer hos patienter med alkohol- eller drogberoende i Sverige och att undersöka effekten av VIP hos patienter med alkohol- eller drogberoende. Dessutom syftar avhandlingen till att utforska intressanta faktorer förknippade med denna intervention, såsom hur väl dessa patienter överensstämmer med VIP och egenskaperna hos de patienter som
lyckades ändra sin livsstil.

Undersökningen av patienter med alkohol- eller drogberoende avslöjade att de flesta av dem hade minst en livsstils-riskfaktor (93%) och lider av minst en kronisk sjukdom (70%). VIP-interventionen fick ingen signifikant effekt på skadereduktion hos dessa patienter, deras hälsostatus eller livskvalitet, inte heller på resultaten av beroende-behandlingen, såsom dagar i behandling eller tid till återfall. Överraskande nog hade patienterna som inte fick programmet signifikant mer substansfria dagar efter 12 månader. Patienterna med högre utbildning, bättre livskvalitet och flera livsstils-riskfaktorer hade högre chanser att ändra sin livsstil. Patientens högre själveffektivitet var positivt associerad med deras efterlevnad av det hälsofrämjande programmet. Patienterna visade viljan för en förändring men visade också starka känslor förknippade med förändringsprocessen.

Lund University, Faculty of Medicine Doctoral Dissertation Series

Volym

Issue

Doktorsavhandling