Sarah Mårts, styrman
Vad arbetar du med?
Jag arbetar som styrman på SAS. Flygplanstypen jag flyger heter Boeing 737 och ombord finns alltid två piloter. En kapten som är chef ombord och en styrman. Flygmässigt har vi i stort sett samma arbetsuppgifter. Varje flygning är det ena piloten som flyger flygplanet och sköter navigeringen. Den andra piloten sköter radion och uppföljning av färdplan, där vi ser hur vi ligger till i tid och med bränsle.
Hur fick du ditt första jobb efter examen?
Utbildningen på TFHS inkluderar praktik som styrman på ett av skolans “host airlines”, det vill säga de flygbolag som skolan samarbetar med. SAS var mitt host airline, och efter slutförd praktik fick jag erbjudande om en anställning. Jag tackade ja direkt.
Beskriv en vanlig arbetsdag.
Oftast jobbar jag tidig morgon och förmiddag eller eftermiddag till sen kväll. Oavsett när flygningen äger rum gör vi en färdplanering, där vi bland annat kollar vädret och bestämmer hur mycket bränsle vi vill ha med oss. Sedan möter vi upp kabinpersonalen och går ut och förbereder flygplanet för avgång. Jag flyger kortlinje, mycket inrikes och i Norge samt en del i övriga Europa. På en dag flyger vi upp till sex flygningar. När vi landar efter vår sista flygning stänger vi ner flygplanet. Ofta befinner vi oss på en flygplats som inte är vår hemmabas och därför blir det många övernattningar i städer i Sverige och Norge. Nästa dag fortsätter vi flygningarna utifrån platsen vi befinner oss på.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Flyget är ett hantverk och ingen blir någonsin fullärd. Det är kul för jag lär mig något nytt varje dag, och nästa flygning kan alltid göras ännu lite bättre. Kollegorna är fantastiska och jag gillar känslan av att göra världen mindre. Hjälpa människor att ta sig till affärsmöten och till nära och kära. Självklart även alla fantastiska vyer.
Hur spenderade du din fritid som student?
Utbildningen genomförs i Ljungbyhed (utom praktikdelen som genomförs vid en av de flygplatsbaser ditt host airline har). Därför finns inte närheten till nationer på samma sätt som om man läser i Lund. Det blir en fantastisk sammanhållning i Ljungbyhed, eftersom att nästan alla elever på flygskolan bor i samma studentkorridor. När vädret tillät hade vi grillkvällar och sportade eller åkte på utflykt ibland, och på vinterhalvåret blev det filmkvällar och middagar.
Varför valde att läsa den utbildningen?
TFHS är statligt finansierat och har fina flygplan och simulatorer, samt väldigt erfarna instruktörer, vilket är guldvärt. Dessutom har vi även praktik under utbildningen, vilket är ett jättebra sätt att få in en fot i branschen.
Vad är dina framtidsplaner?
Jag trivs väldigt bra där jag är och planen är att fortsätta flyga. I framtiden vill jag gärna prova att flyga långlinje. Då flyger man större flygplan till destinationer längre bort. SAS långflygningar går till exempel till länder i Asien, såsom Kina och Japan, samt till olika delar av USA.
Har du några karriärråd till personer som är intresserade av samma yrkesbana som dig?
Ta en provlektion i ett propellerflygplan och se om du tycker att det är kul. Det gjorde jag innan jag började flygskola.
Fakta: Sarah
Utbildning: Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet
Jobbar som: Styrman på SAS
Vad hände sedan?
Läs intervjuer med Pontus och andra före detta studenter.