Stort intresse för nytt naturvetenskapligt basår

Porträtt av två kvinnor.
Karin Hall och Ina Alexandersson är glada att det naturvetenskapliga basåret nu sjösatts. Foto: Johan Joelsson

Tack vare riktade extramedel från regeringen kunde Lunds universitet sjösätta det naturvetenskapliga basår som planerats under en längre tid. Trots att beslutet kom sent var söktrycket till den nya utbildningen högt.

Efter att i flera år fört diskussioner kring ett naturvetenskapligt basår fanns det plötsligt en öppning i samband med att regeringen sköt till mer pengar till basåren i sin corona-anpassade extrabudget. Trots att den nya utbildningen inte hann marknadsföras på traditionellt manér var trycket massivt. Totalt sökte 218 personer ­innan möjligheten till sen anmälan stängdes.

– Genom åren har vi fått många förfrågningar och är nu mycket glada att kunna erbjuda den här möjligheten, säger Karin Hall, prodekan vid Naturvetenskapliga fakulteten.

Ger nödvändiga behörigheter

Utbildningen, som samkörs med LTH:s tekniska basår vid Campus Helsingborg, ger studenterna nödvändiga behörigheter i matte, kemi, biologi och fysik – allt för att kunna påbörja en naturvetenskaplig universitetsutbildning. Den dagliga undervisningen sker i Helsingborg, laborationer och praktiska arbeten i Lund.

– Basåret kommer att ge studenterna en bra inblick i universitetsvärlden. Dessutom kommer vi att kunna erbjuda alla basårsstudenter platsgaranti till våra grundutbildningar, säger Ina Alexandersson, utbildningsledare vid Naturvetenskapliga fakulteten.

Sexton antagna i höst

Totalt antogs sexton personer till det naturvetenskapliga basåret som drog igång i början av september. Men målsättningen är att skala upp antalet platser de kommande åren.

– Antalet sökande på så kort tid visar att efterfrågan är stor. Men vi märker av ett högt söktryck även till våra andra utbildningar, säger Karin Hall.

Även LTH:s basår med teknisk inriktning lockade många sökande i år, totalt 1145 stycken, varav 221 förstahandssökande.

– Inför höstterminen 2019 var motsvarande siffror 970 respektive 197. Tekniskt basår brukar ha många sökande, säger Peter Gustafsson, chef för LTH:s avdelning för programservice.