Pressa inte chefen på hårda coronabeslut

Sovande hund och kvinna med laptop i knät.
Ledarna bör involvera medarbetarna nu i hur man skapar en god halvdigital ­arbetsmiljö – även på längre sikt. Photo: Unsplash

Medarbetarna bör undvika att pressa sina chefer på klara besked som det inte finns underlag till under pandemin.

– Som chef gäller det att stå trygg i osäkerheten och inte ta förhastade beslut, säger Johan Bertlett, som ledde den populära nya sommarkursen Att leda och följa i förändring.

Kursen är en del av Studiechansen som riktar sig till de som missgynnats av pandemin, både studenter och yrkesverksamma. Att som chef och medarbetare arbeta under coronapandemin innebär nya utmaningar och i förändringstider är det är vanligt att ledningar sluter sig. Följden blir att medarbetarna undrar vad som gäller. Ofta känner de sig otillräckliga och undrar varför de ska göra saker på ett visst sätt.

– Nytt för coronatiden är att även toppledningar har fått känna på den osäkerheten mer, säger han.

Corona är ingen kris för universitetet - utan ett styggt problem

Porträtt av man med skägg.
Johan Bertlett, universitetslektor vid Institutionen för psykologi.

Även när det finns medarbetare som önskar att chefen ska peka med hela handen menar Johan Bertlett att det är viktigt att inte rusa på och söka snabba lösningar. Han är noga med att påpeka att pandemin inte är någon kris för universitetet, utom möjligtvis i mars när 40 000 studenter riskerade att bli utan undervisning.

– Men nu är det ingen kris, utan ett styggt problem. Vi måste jobba både kortsiktigt och långsiktigt, säger han och hänvisar till forskning i organisationspsykologi.

Vid ett styggt problem, eller wicked problem som är termen i forskningen, bör ledarna involvera medarbetarna, föra fram mer frågor än svar och lyssna till de olika kompetenserna. Exempelvis om hur en god halvdigital arbetsmiljö kan skapas för studenter och medarbetare – nu och i framtiden.

– Det vore naivt att tro att vi går tillbaka till 2019 när vaccinet kommer. Vid komplexa problem bör man undersöka lösningar tillsammans, säger han.

Dags att bryta konventioner på jobbet

Statsepidemiolog Anders Tegnells ledarskap utåt tycker han är ett lysande exempel på både en förmåga att stå emot pressen att ta beslut utan bra underlag och långsiktighet. När det gäller hur vi arbetar menar han att det finns en chans att prova nytt.

– Nu är tiden för att bryta mot konventioner på arbetsplatserna och undersöka vad resultatet blir. Kanske arbeta andra tider, vara ute och gå under möten – med kameran på, säger Johan Bertlett.

Utmana men attackera inte

Under pandemin har det varit oklart för många av universitetets medarbetare om de ska arbeta hemma eller komma in på arbetsplatsen. Olika enheter gör olika och direktiven har ändrats efter hand. Många medarbetare pressar chefen för att få svar och en klar process för hur de ska arbeta – för att komma undan osäkerheten om hur vardagen ska se ut. Samtidigt kommer det nya direktiv på oregelbunden basis som ändrar på förutsättningar. Som anställd gäller det att försöka ta en konstruktiv roll på jobbet.

– Utmana, men attackera inte! Som vanligt ska man försöka ta en funktionell roll på jobbet, men det handlar förstås om ett samspel. Känner man sig hotad blir det svårt, säger han.

Till hösten går kursen igen och under 2021 ska den bli en del av det ordinarie kursutbudet. Som forskare är Johan Bertlett nyfiken på hur det går när många arbetar hemma.

– Det finns många intressanta delar i detta att undersöka. Än vet vi inte så mycket, men en återkommande rapportering tycks vara att chefer uppger att folk levererar.

Omvärldsförändring och ledarskap

* Kursen heter Omvärldsförändring och ledarskap och omfattar 15 hp. Den består av två delkurser: Att leda och följa i förändring och Omvärldsanalys och strategiskt tänkande, som Stein Kleppestö undervisar i.