Lunds universitet bjuder på spännande forskning på digital bokmässa

Bilden är en illustration med en bok som öppnar sig och där bokstäver trillar ut. Den symboliserar Lunds universitets deltagande i Bokmässan 2020. Bild: C. Jakobsson

Vad vet du om trädgårdsdjur, algoritmer, folkbildning eller katters hemliga språk? För åttonde året i rad deltar Lunds universitet med ett program på Bokmässan i Göteborg. I 23 inspelade samtal blir forskare från hela universitetet intervjuade om sina nya böcker och spännande forskning.

Den 24 september startar Bokmässan i Göteborg som på grund av Covid-19 i år är digital. Då startar också Lunds universitets digitala bokmässa. Här är ett axplock av den forskning som finns att lyssna på:

Svettfläckar är pinsamma och snorkråkor är något som helst inte ska finnas alls.
Ulf Ellervik, professor i organisk kemi, pratar om sin bok Äckligt som handlar om sekret av olika slag, från topp till tå och allt däremellan.

Kattens hemliga språk. Susanne Schötz, docent i fonetik, berättar om kommunikationen mellan katt och människa och ger tips på hur du kommunicerar smartare med din katt!

Hur blir man hjärtsmart? Katarina Steding-Ehrenborg, docent i experimentell klinisk fysiologi och leg. fysioterapeut, diskuterar hur man tar hand om sitt hjärta.

Kan algoritmer skapa ett bättre samhälle? Tommy Andersson, professor i nationalekonomi, resonerar utifrån verkliga exempel kring hur beslutsalgoritmer kan användas för att ge svar på ett antal av samtidens mest angelägna frågor.

Hur smart är egentligen en talgoxe? Anders Brodin, professor i teoretisk ekologi, bjuder in till en resa i talgoxens värld.

Framtidens mat lagas på fabrik! Andreas Håkansson, docent i livsmedelsteknik avlivar tre myter om processad mat, och industrimatens bidrag till en hållbar värld diskuteras.

Hela Skånes lag och Stockholms stolthet (– varför bryr vi oss om fotboll?) Katarzyna Herd, forskare i etnologi, om hur man kan förstå den svenska fotbollens historia, ritualer och kultur.

Musik är meningslöst – eller? Patrik Andersson, dirigent, director musices och lektor i orkesterdirigering, söker svar på frågan om meningen med musik.

Trädgårdsdjur – vad är de bra för? Marie Dacke, professor i funktionell zoologi, och Låtta Skogh, doktor i neurobiologi, ger utifrån hårda fakta och berättelser och bilder från deras egna trädgårdar handfasta tips om hur du och trädgårdsdjuren kan leva och frodas tillsammans.

Alla samtalen är textade och finns från och med den 24 september på: www.lu.se/bokmassan

Bokmässan är digital i år

I år deltar Lunds universitet digitalt på Bokmässan med inspelade samtal – om bland annat trädgårdsdjur, algoritmer, folkbildning och katters hemliga språk. Alla intervjuer och mer information om de olika böckerna hittar du på vår sida om Bokmässan: