Bildreportage: Hur påverkar corona terminsstarten?

På bilden syns studenten Amila som sitter vid ett tydligt avgränsat bord på Eden. Bild: K. Ruona

Terminen är inledd och pluggandet igång. Vissa möter universitetsvärlden för första gången, andra ska påbörja slutspurten av sin utbildning. Alla påverkas de av corona. Möjlighet att ta till sig undervisningen, att hitta en plats att plugga på, att ha ett socialt liv – förutsättningarna förändras drastiskt och ser olika ut för alla. Och hur går egentligen en "coronanollning" till? Några studenter delar med sig av sin nya verklighet.

Alla bilder är tagna av Kennet Ruona.

Annie, Sofie och Daniel som läser till brandingenjörer är med och arrangerar nollningsaktiviteter. De leder olika övningar som ska ge studenterna möjlighet att lära känna varandra. I år är aktiviteterna färre än vanligt och görs i mindre grupper. ”Programmet för nollningsveckan är ändå bra under omständigheterna” säger Annie ”Jag tror att de nya studenterna kommer att få en bra introduktion trots allt” fyller Sofie i.

Alice och Rafael börjar på sin utbildning till brandingenjörer den här terminen. När de ansökte hade coronaviruset redan börjat spridas. ”Jag misstänkte att nollningen skulle kunna påverkas av corona. Min syster pluggar på LTH så jag vet ungefär hur den brukar gå till” säger Alice. Ingen av dem tror att den annorlunda nollningen kommer att innebära att det blir svårt att lära känna varandra. De känner inte heller någon oro för att coronaanpassningen ska påverka deras utbildning negativt. ”Det var inget som påverkade mitt beslut att ansöka” säger Rafael.

Oskar är ordförande för Teknologkåren. Kåren ansvarar för nollningsveckan som de cirka 2000 nya studenterna deltar i varje år. Redan i mars, när viruset började spridas, började man planera för en annorlunda nollning. Den framförhållningen har de haft stor nytta av. All planering som har behövts på grund av corona har krävt mycket extra arbete trots framförhållningen. De senaste veckorna har Oskar arbetat 50–60 timmar per vecka och även på helgerna. ”Det gör jag gärna, det är bara roligt. Det är arbete man får mycket uppskattning för” säger han. Utöver alla förberedelserna och genomförandet av aktiviteterna har corona också påverkat praktiska detaljer. De karakteristiska overallerna som de flesta LTH-studenterna brukar köpa är till exempel försenade eftersom den kinesiska fabriken som syr upp dem har varit stängd.

Emma och Victoria har båda nyss flyttat ner från Stockholm för att läsa Programmet för modevetenskap på Campus Helsingborg. Victoria berättar att corona påverkade beslutet att börja plugga. Kanske skulle det bli svårt att få jobb eller resa, tänkte hon i våras och bestämde sig för att ansöka till universitetet.

Corona har satt sin tydliga prägel på Emmas och Victorias studietid. I våras upplevde de ett märkligt studentfirande eftersom corona härjade i Stockholm. De fick till exempel bara bjuda in två personer var till utspringet från sin respektive skola. Nu blir också starten på universitetslivet starkt påverkad av pandemin. En stor del av undervisningen ges online och de kommer inte att träffa sina kursare så ofta. ”Jag känner ingen i Helsingborg och med all digital undervisning blir det svårare att lära känna andra” konstaterar Emma. De tycker båda att det är tråkigt hur begränsat det sociala livet blir. ”Jag har gått med i Göteborgs nation.”, berättar Victoria och försöker övertala Emma att välja samma.

Oskar, Jacob och Herman sitter på Eden och pluggar tillsammans. De läser på ekonomie kandidatprogrammet och har just nu ett grupparbete. All annan undervisning sker i Zoom. De tycker att den digitala undervisningen fungerar bra, givet omständigheterna. Men det finns också svårigheter med att allt sker online. ”Det hade varit svårt för mig att hitta en grupp till grupparbetet om jag inte redan hade känt Jacob” säger Oskar som har hoppat på programmet nu den sista terminen.

Amila sitter vid ett tydligt avgränsat bord på Eden. Hon läser statsvetenskap och berättar att den mesta undervisningen är digital. En av hennes kurser har delvis undervisning på plats. Man lyckas hålla avstånd genom att dela klassen på hälften och ha undervisning på plats en grupp i taget. Den andra hälften följer föreläsningen digitalt och nästa föreläsning byter grupperna plats. Det fungerar rätt så bra, tycker Amila. ”Jag skriver min kandidatuppsats den här terminen och skulle ha jobbat mycket på egen hand ändå.”

Universitetets lokaler är anpassade efter reglerna som gäller. Det gapar tomt mellan borden och möbler har tagits bort. Amila tycker att det är lättare att koncentrera sig om hon inte sitter hemma men att det är svårt att hitta en plats att sitta på nu. Eftersom en så stor del av allas undervisning sker på egen hand blir det många om de få platserna. På Eden är det oftast fullt, precis som på Stadsbiblioteket.

Angelica läser sin sista termin på Socionomprogrammet. Hon är engagerad i Samhällsvetarkåren, som har fått styra om många aktiviteter. Många evenemang har de lyckats göra digitala. Vissa aktiviteter har de kunnat flytta utomhus. Idag, till exempel, står en grupp socionomer utomhus för att välkomna nya studenter.

Det är tråkigt socialt sett att plugga på egen hand, tycker Angelica, men det finns också vissa fördelar med att plugga hemifrån: ”Den här terminen läser jag en extra kurs vid Malmö universitet. Det är betydligt lättare att få ihop den med mitt ordinarie program när allt sker online.”