Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

VR-spel ska skapa medvetenhet om vattenbrist

vr-spel om vattenbrist

Förra årets långa torrperiod gör att vattenbristen uppmärksammas allt mer och redan nu kommer rapporter om torka i Sverige. Ett nytt VR-spel ska öka medvetenheten om problemet genom att användare får resa till ett av världens torraste länder – Jordanien.

Spelet heter ”Save the Basin” och tanken är att uppmärksamma bristen på vatten både i Sverige och i övriga världen. Det är ett stort problem i Jordanien, som är ett av världens torraste länder, men det kan också komma att bli allt mer besvärligt även i Sverige i framtiden. 

– Låga grundvattennivåer har varit ett problem i Sverige under de senaste fem-sex åren. När vi utvecklade det här spelet så var tanken att ställa frågan om Sverige kan komma att drabbas lika hårt som Jordanien i framtiden, i takt med klimatförändringar och andra problem, säger Josepha Wessels, forskare på LTH, som är leder utvecklingen av spelet.

Förra sommaren blev startskottet

Projektet startade förra sommaren, som ju var extremt torr och varm, och de började filma direkt.

– Det kändes väldigt apokalyptiskt, det var som höst fast det bara var juli, med torra löv och torkande skördar. Det var väldigt bra för spelet, men samtidigt läskigt, berättar Josepha Wessels.

Målet med spelet är att uppmärksamma att allt vi ser omkring oss kostar vatten. Vatten är en förutsättning för liv, och därför gäller det att vara väldigt försiktig med det – även i Sverige.

I spelet, som är filmat med 360-kamera, kan man röra sig i olika VR-miljöer och uppleva torkan på nära håll. Målet är också att göra spelarna uppmärksamma på hur mycket vatten som går åt i vardagen.

Global utmaning

Jämförelsen med Jordanien är viktig för att visa att vatten är en global utmaning som kan ligga till grund för stora problem med mat och hälsa, men också orsaka krig och konflikter.

– Det är egentligen helt vansinnigt att vi använder dricksvatten för att spola i våra toaletter. Samtidigt går det att lösa vattenbristen, om vi arbetar tillsammans, om länder samarbetar. Om vi till exempel exporterar äpplen till Jordanien så hjälper vi faktiskt dem att spara vatten, för det går åt mer än 800 liter vatten för att producera ett kilo äpplen, säger Josepha Wessels.

Spelet är ett samarbete med bland andra Vattenhallen, med målet att på ett pedagogiskt sätt nå barn och unga. Genom VR och 360-filmning skapar man en realistisk känsla och genom interaktion kan spelarna kan förflytta sig från Sverige till Jordanien.

Det kommer att bli två spel, ett där man spelar själv och ett – som utvecklas av studenter på LTH – där grupper tillsammans ska lösa olika problem som har med vattenbrist att göra. I singelspelet träffar man olika experter och lantbrukare och tillsammans med en krishanterare ska man försöka lösa en akut vattenkris i Sverige. I multiplayer-spelet befinner man sig i en mycket torr framtid och en av personerna får möjligheten att resa tillbaka i tiden för att lösa problemen, så att framtidens vattenkris kan undvikas.

 

 

 

 

Fakta

Spelet ”Save the Basin” produceras som en del av ett FORMAS-projekt och utvecklas på VR-labbet på LTH i samarbete med Vattenhallen. I spelet används virtual reality och stereoskopisk 360-gradersvideo. Projektledare är Josepha Wessels, forskare på Ergonomi och Aerosolteknologi på LTH.

Kontakt:

Joshka Wessels

Forskare ergonomi och aerosolteknologi

E-post: josepha_ivanka [dot] wessels [at] design [dot] lth [dot] se

Läs mer om hennes forskning här

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.