Vinsten tar Lundastudenter till final i Malaysia

Studenter som vunnit svenska finalen av en tävling där man löser affärsproblem
Jesper Sundström, Lovisa Paulsson, Anna Wengle och Timothy Liljebrunn i det vinnande laget firar segern. Foto: Kennet Ruona

De vann svenska finalen – nu får Lundalaget med fyra studenter från Ekonomihögskolan åka till Malaysia för att representera Sverige i finalen nästa år. Affärsutmaningar för ett sydafrikanskt postföretag stod på agendan då studenter från landets främsta ekonomiutbildningar gjorde upp i Sverigefinalen av världens största casetävling.

Lundalaget In Case of Consulting med lagmedlemmarna Timothy Liljebrunn, Jesper Sundström, Anna Wengle och Lovisa Paulsson vann nyligen årets upplaga av den nationella finalen av KPMG International Case Competition (KICC). Det vinnande laget fick i finalen lösa ett case – ett affärsproblem – som fokuserade på affärsutmaningar för det statligt ägda South Africa Post Office och på hur dessa utmaningar skulle lösas utan att riskera förtroendet hos företagets olika intressenter.

Vinnarna är glada över att den hårda träningen har gett utdelning och får nu representera Sverige i den internationella finalen i Kuala Lumpur, Malaysia, i april 2018.
– Att skapa en bra casekultur på Ekonomihögskolan är något som jag tror långsiktigt kommer hjälpa till med att höja skolans anseende mycket och skapa väldigt motiverade studenter, säger Jesper Sundström.

Vill ha mer case i undervisningen

Medlemmarna i det vinnande laget uppskattar alla de tillämpbara lärdomar de har fått med sig från caseundervisningen, och hade gärna sett att casemetodiken var tydligare och tidigare integrerad i den allmänna undervisningen.

KPMG International Case Competition (KICC) är en av världens största casetävlingar för ekonomistudenter på universitet och handelshögskolor. Den startade 1998 som ett samarbete mellan redovisnings- och revisionsbyrån KPMG och Ekonomihögskolans studentkår Lundaekonomerna. Än idag arrangeras både den lokala och nationella finalen tillsammans med Lundaekonomerna och från lärarsidan Lund University Case Academy med Ulf Ramberg, Ola Mattisson och Mats Urde i spetsen.
– Det är en fantastisk lärandemiljö. Man får in praktiken i klassrummet utan att ge avkall på de akademiska värdena, säger Ola Mattisson.

Bygger självförtroende inför arbetslivet

Daniel Ivarsson från KPMG är en av arrangörerna. Caselösning ger en möjlighet att spetsa tekniska kunskaper och presentera lösningar på utmaningar i olika projekt – något som de flesta byråer efterfrågar idag. Att ha arbetat med case är även en konkurrensfördel när byrån rekryterar, menar Daniel.
– Vi ser väldigt positivt på casemedverkan på lokal och nationell nivå. Vi använder delvis caselösningar i våra rekryteringar och det märks om den sökande har övat tidigare.

Rickard Bäck, studentansvarig på KPMG och medarrangör av KICC håller med om det positiva med caseundervisningen.
– Det bygger självförtroende inför liknande situationer, som är dagligen förekommande i mitt arbetsliv, menar Rickard Bäck.

Martina Hörwing, Lundaekonomernas projektledare för KPMG International Case Competition 2017, menar att casemetodiken borde implementeras i fler utbildningar och tidigare än idag.

Kontinuerligt lärande och strategiskt tänkande

– Man kastas in i konkreta frågor relaterade till arbetslivet. Man får lära sig tänka strategiskt och förstår vad man kommer behöva göra i arbetslivet, säger Martina Hörwing, som är nöjd med årets upplaga av tävlingen.

Domaren i tävlingen, Mattias Paulsson, är till vardags vd för LYTICS, ett företag som arbetar med artificiell intelligens riktat mot sjukvården. Han menar att såväl caseundervisningen på Ekonomihögskolan som tävlingen håller hög klass.
– Det finns ett lärande i hela caseprocessen, och såväl processen som tävlingen i sig utvecklas kontinuerligt. Deltagande lag får feedback från tidigare lag och institutionens lärare samtidigt som kunskap kontinuerligt lämnas vidare, säger Mattias Paulsson, som själv var med i casetävlingar när han var student, lärde sig massor och fick vänner han umgås med än idag tjugo år senare.

Bra sätt för företag att hitta nya medarbetare

Nyttan med casearbetet märks inte enbart i framgångsrika tävlingsplaceringar utan även i ökad anställningsbarhet. Mattias Paulsson funderade efter att ha lyssnat på en av presentationerna under årets casetävling på möjligheterna att anställa en av studenterna som presenterade.
– Jag skulle kunna se studenten i en roll som junior produktchef i vårt företag. Att lösa och presentera case på så kort tid som görs i tävlingen visar på såväl ämneskompetens som analytisk förmåga och handlingskraft, menar Mattias Paulsson.

Att komma som domare till casetävlingar är med andra ord inte bara roligt – utan det ger också strålande tillfällen för arbetsgivare att hitta morgondagens talanger innan någon annan hinner före.