Vinnare korad - 10 studentprojekt tävlade om att uppnå FNs globala hållbarhetsmål

Wenjing Yang
Wenjing Yang vann studenttävlingen om bästa studentprojekt för att uppnå FN:s hållbarhetsmål

Ett nyutvecklat solpanelsystem – Solar4Schools – som redan idag levererar energi till 800 skolelever i Kenya kammade hem förstapriset i en studenttävling för sociala och hållbara innovationer. Andra lösningar som presenterades handlade om minskat matsvinn och plastanvändning, avsaltningsmetoder för vatten, maskininlärning för att spara energi, gråvattenlösningar och strategier för social integration.

Tävlingen siktade på lösningar för att uppnå FNs hållbarhetsmål. 14 av de 17 FN-målen togs upp i projekten, alla ledda av nuvarande eller nyutexaminerade studenter från Lunds universitet.

Vinnaren som kommer att få representera Lund i en global tävling som hålls inom universitetsnätverket Universitas21 är Solar4Schools som presenterades av Wenjing Yang. Hon har utvecklat ett automatiskt fristående solpanelsystem för skolor i utvecklingsländer.  Många skolor kämpar med tillgång till prisvärd och ren energi. Genom att ändra monteringsprocessen har Solar4Schools designat en unik, off-grid solenergiprodukt. Projektet levererar redan solpaneler till skolor i två samhällen i Kenya vilket gynnar över 800 studenter. Skolor som använder Solar4Schools byter från en fotogenstyrd driftsmodell till att ha mer än 50% av sin el från solenergi. Det minskar inte bara deras utgifter från $25 per månad till $10, utan kan också ge studenter en föroreningsfri energikälla. Projektet arbetar med de globala hållbarhetsmålen genom att tillhandahålla en ren och prisvärd energikälla för skolor, vilket berör mål 7: hållbar energi för alla. Det arbetar även för mål 4: god utbildning för alla.

Under evenemanget fick även publiken tillfälle att rösta fram sin favorit. Vinnaren av publikpriset blev GreyGrown som presenterades av Tshepsio Lehutjo. Hennes projekt handlar om att filtrera och återanvända gråvatten för bevattning av ätbara livsmedel i områden utan avloppssystem i utvecklingsländer. Hennes projekt behandlar de globala hållbarhetsmålen 1,3 och 6: ingen hunger, hälsa och välbefinnande  samt vattnet vatten och sanitet.

Publiken bestod av studenter, alumni och personal från universitet. Men även invånare i  Lund samt representanter från Sony Startup Acceleration Program samt Sarah Emond, ansvarig för det nyligen invigda UNOPS Innovation Center i Lund.

Fakta
Tävlingen som ägde rum den 29:e oktober i Lund går under namnet RISE - Awards eller Real Impact on Society and Environment – och är en studenttävling som syftar till att lyfta fram studenttalang inom hållbarhet och social innovation. Tävlingen organiseras av det internationella nätverket Universitas 21. Det är första gången som tävlingen arrangeras och för att utse sin representant, anordnade Lunds universitet det lokala eventet.

Text och bild: Isabelle Nilsson