Vilken betydelse har sociala rörelser och protester för klimatfrågan? Öppet föredrag med miljöaktivisten Bill McKibben

Bild på aktivister

Klimatet har seglat upp som en av vår tids viktigaste samhällsutmaningar. Gräsrotsrörelser över hela världen har tagit form för att protestera mot de otillräckliga politiska åtgärderna för klimatet, så även i Sverige. Allt fler, vuxna som barn, ansluter sig till de globala protesterna, med Greta Thunberg i spetsen för den växande skolstrejken för klimatet.

Men vilken betydelse har egentligen sociala rörelser för att driva klimatfrågan, och hur kan vi säkerställa klimaträttvisa i en värld där riskerna för att drabbas av klimatförändringar fördelas olika, och sårbara grupper är särskilt utsatta?

Den 6 mars bjuder Lunds universitet in till ett öppet föredrag om klimaträttvisa och sociala rörelser, med miljöaktivisten och författaren Bill McKibben, samt efterföljande panelsamtal med Ulf Jarnefjord,  miljöaktivist och regionalt skyddsombud på Transportarbetareförbundet.

Bill McKibben är en betydande förgrundsgestalt för klimatrörelsen och grundare av 350 org, en global gräsrotsrörelse med fokus på klimatfrågan.  Bill McKibben är också författare till en av de första populärvetenskapliga böckerna om global uppvärmning. 2014 belönades han med det prestigefyllda Right Livelihood-priset, också känt som det ”alternativa nobelpriset”

Föredraget anordnas av forskare inom gruppen Civil Society and Sustainability Studies vid Pufendorfinstitutet, och den nya Lunds universitets Forskarskola Agenda 2030.

Tid: 6 mars, 14:00 – 16:00
Plats: Kulturen, Tegnérsplatsen 6, Lund