Världsmästaren i thaiboxning går en rond för klimatet

kvinna som boxas
Ingen har vågat utmana världsmästaren Elna Heimdal Nilsson i thaiboxning på två år. Foto: André Ung

Elna Heimdal Nilsson har många strängar på sin lyra. Klimatforskare som doktorerat i kemi. Anställd på avdelningen för förbränningsfysik vid LTH. Professionell världsmästare i thaiboxning i 60-kilosklassen.

Hennes dag är extremt strukturerad. Annars hade hon inte hunnit kombinera två träningspass, heltidsjobb och föreläsningar i klimatfrågor för lärare och elever.

Är du tävlingsinriktad?

– Alla som börjar med en sport tänker vid något tillfälle: ”jag ska bli bäst”. Jag har ett starkt inre driv och ger mitt allt. Pressar mig mot mina gränser. Drivet kommer inifrån och låter sig inte definieras. Jag får ut det i träning, men också när jag förmedlar mina kunskaper för något gott. Jag kan påverka andra människor. Och de lyssnar på mig.

2009 gick Elna Heimdal Nilsson sin första fullkontaktsmatch i ringen. Hon har tränat mellan åtta och tolv pass i veckan i fjorton år. Två matcher är inplanerade i år, om de blir av. Hon har inte utmanats om titeln de senaste två åren. Ingen har vågat möta henne.

Hur ser du på våld?

– Jag kan inte förklara varför jag gillar att boxas. Mitt boxningsvåld är i alla fall reglerat. Men människan har en destruktiv natur. Vi förstör vår omvärld, som de flesta djur-arter. Myrorna tar helt över ett stort område i skogen. Det ingår i myrornas väsen att göra myrstackar och förstöra sin omgivning. Vi har gjort samma sak fast över hela jorden. Om man har makt har man ansvar –  och det har människan.

Tar du fighten mot klimatförnekarna?

– Den som är insatt i frågan och har det vetenskapliga tänket kan se igenom klimatförnekarnas argument. Men de som ägnar sig åt annat har ingen chans att förstå sammanhangen. Hur ska vi kunna utbilda gemene man? Det går inte. Vi får upplysa de som är mellan tio och arton år.

Har du klimatångest?

– Nej, det där med ångest är inte min grej. När jag föreläser om miljö och klimat försöker jag ge positiva exempel. Mänskligheten har faktiskt lyckats lösa svåra miljöproblem. Skogsdöden har hejdats tack vare renare bränsle och kemikalier. Ozonhålet är inte helat, men vi har lyckats vända trenden på tjugo år.

Elna Heimdal Nilsson betonar att problemen med klimatet knappast håller på att lösas. Vi kan inte undvika temperaturhöjningen, utan får försöka anpassa världen efter den situation vi har skapat.

– Minska konsumtionen. Den som följer denna regel gör mycket för klimatet. De flesta miljö- och klimatproblem handlar om att vi konsumerar för mycket.

Vad betyder intuition för dig?

– Intuitionen är helt grundläggande i forskningen, fast det ska vara en känslolös process. Intuition går inte att forcera fram. Man tar in mängder av information. Men förstår ingenting. Först när kunskapen mognat faller frukten ut. Det brukar hända när jag har slappnat av ordentligt, sovit eller tränat. Samma sak med thaiboxningen. Man tränar strukturerat, samma rörelser om och om igen för att få in dem i kroppen. Sedan är det match. Då vet man inte alls vad som ska hända. Allt det man har tränat in ska komma på intuition.

Elna Heimdal Nilsson

Aktuell: Ska snart försvara sin världsmästartitel i thaiboxning.

Bor: I ett hus på landet utanför Hörby och i en lägenhet i Lund.

Familj: ”Skriv att jag är en ensamvarg”.

Favoritplats: I trädgården tidigt på morgonen när hon ser rådjuren knappt skönjbara i morgondimman.