Uppdragsutbildning i Nyanländas lärande möter upp omfattande behov

Johanna Karlsson, universitetsadjunkt

Flyktingströmmen från Syrien har inte undgått någon. På uppdrag av Skolverket kompetensutvecklar nu Lunds universitet lärare och skolledare från Sveriges alla hörn i nyanlända elevers lärandevillkor. Målsättningen är ett förbättrat mottagande och goda förutsättningar för den sociala utvecklingen.

Uppdragsutbildningen Nyanländas lärande, som startade upp för femte gången den 1 september i höst, syftar till att kompetensutveckla lärare och skolledare i mottagande och lärandevillkor för nyanlända elever.

Johanna Karlsson, som är universitetsadjunkt i svenska, svenska som andraspråk och svenska som främmandespråk på Språk-och litteraturcentrum vid Lunds universitet har varit involverad sedan kursens planeringsstadium. Hennes gedigna intresse för svenska för personer som inte har språket som modersmål gjorde valet enkelt när hon blev tillfrågad av LUCE, Lund University Commissioned Education, om att vara lärare.

– Området Nyanländas lärande har alltid intresserat mig, men det har inte existerat några kurser inom ämnet. För mig är det givande att ge en utbildning som vänder sig mot en annan typ av verklighet. Det har gett mig chansen att komma ut i skolor och finna nya lösningar för deras situation. Det är något helt annat än vad jag brukar göra som universitetsadjunkt.

I undervisningen strävar Johanna Karlsson efter att främja kollegialt lärande. Varje deltagare i skolteamen har ett uppdrag att tillsammans i teamet arbeta för att förändra synsättet och arbetssättet med nyanlända på skolorna. Genomförande och innehåll anpassas till deltagarnas förutsättningar och behov.

Ur det större perspektivet ser Johanna Karlsson uppdragsutbildningsfunktionen vid Lunds universitet som någonting som gagnar samhället.

– LUCE fungerar lite som en bro genom att skräddarsydda kurser och program erbjuds till verksamheter utefter de behov som uppdagas. Nyanländas lärande är ett lysande exempel på detta.