Universitetet snabbutbildar sjuksköterskor

bild på sjusköterskor
Lunds universitet ska snabbutbilda sjuksköterskor i avancerad omvårdnad vid andningssvikt. Foto: Emil Langvad

Många av de patienter som blir svårt sjuka i covid-19 drabbas av andningssvikt. Nu ska Lunds universitet snabbutbilda sjuksköterskor i Region Skåne i avancerad omvårdnad vid andningssvikt.

För sjukvården är en av utmaningarna att på kort tid få fram tillräcklig bemanning av personal med rätt kompetens för att behandla patienter insjuknade i covid-19. Många av de patienter som blir svårt sjuka drabbas av andningssvikt och får svårt att syresätta blodet. Ofta kräver det andningsstöd och intensivvård.

Därför startar Lunds universitet och Region Skåne en kurs för att snabbutbilda sjuksköterskor i avancerad omvårdnad vid andningssvikt.

Den första kursen startar redan på onsdag. Kurser kommer att pågå i två veckor och i kursen ingår tre dagars teori och praktisk träning på simulatorer följt av fyra dagars träning under handledning på intensivvårdsavdelningar. Vid varje kurstillfälle utbildas 6-12 sjuksköterskor och en ny kurs kommer att starta varje vecka, så länge verksamheten har behov av fler sjuksköterskor med denna kompetens.

Det är självklart för oss att ställa upp med den kompetens vi har för att stötta sjukvården. Jag är stolt över att våra lärare vill ställa upp trots en redan ansträngd situation, säger Irén Tiberg, ansvarig för utbildningen av sjuksköterskor vid Lunds universitet.

– Samverkan med Lunds universitet och Region Skånes sjukhusförvaltningar ger oss goda förutsättningar att säkra bemanningen av intensivvårdskapaciteten i Region Skåne. Vårt goda samarbete sedan tidigare och det ansträngda läget ger oss möjlighet att jobba smart över gränserna. Jag känner stolthet och tacksamhet att alla ställer upp för våra patienters behov, säger Karin Melander HR-direktör, Region Skåne.

Irén Tiberg, ansvarig för utbildningen av sjuksköterskor vid Lunds universitet, iren.tiberg@med.lu.se, 046 222 18 71, 0725-128385

Karin Melander 044 309 23 94, HR-direktör, Region Skåne