Unik studie visar hur fladdermöss manövrerar

Långörad fladdermus på väg att fånga en mjölmask på en pinne.
Långörad fladdermus på väg att fånga ett byte. Fotot är taget i en vindtunnel. Foto: Anders Hedenström

För första gången har forskare lyckats göra direkta mätningar på djur som manövrerar i luften. Tidigare har vingarnas slag uppåt ansetts relativt betydelselösa jämfört med de mer kraftfulla slagen nedåt, men i en ny studie konstaterar biologer i Lund att det är när fladdermöss slår uppåt med vingarna som de oftast svänger.

– Hittills har vi faktiskt inte vetat särskilt mycket om hur djur egentligen gör när de flyger eftersom vi har fokuserat på stabil flykt som egentligen inte är så vanligt för djur som flyger ute i det fria. Nu har vi gjort direkta mätningar på fladdermöss och vi kan visa hur flexibla de är. De svänger på ett antal olika sätt beroende på var i vingslaget de befinner sig, säger Per Henningsson, biolog vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund. Han fortsätter:

– Det är riktigt häftigt att se hur komplext rörelsemönstret är och hur de väljer den lösning som passar bäst just när de bestämmer sig för att påbörja en manöver. Det är elegant.

Långörad fladdermus på jakt filmad i en vindtunnel. Film: Per Henningsson och Lasse Jakobsen

För fladdermössen är flygtekniken med snabba manövrar i hög hastighet viktig för att lyckas fånga insekter i flykten och för att inte krocka med diverse hinder som träd och byggnader. För industrin kan de nya forskningsresultaten få betydelse för utvecklingen av nya generationens drönare.

– Industrins utmaning handlar till stor del om kontroll och stabilitet i luften och att drönarna lätt ska undvika hinder. I det sammanhanget är våra resultat mycket relevanta, säger Per Henningsson som inte utesluter att framtidens drönare förses med flaxande vingar.

Studerat fladdermöss i vindtunnel

Undersökningen har gjorts på två långörade fladdermöss som blivit tränade att flyga i en vindtunnel. Som byte har forskarna använt mjölmask fäst vid en anordning som gått att röra i sidled. Genom att flytta bytet åt höger eller vänster har fladdermössen tvingats svänga för att följa bytet. Forskarna har visualiserat luftflödet och filmat djuren med höghastighetskameror. På så vis har de kunnat länka samman aerodynamik med rörelserna.

Bakom studien står biologer vid Lunds universitet tillsammans med en kollega från Syddansk Universitet. Resultaten publiceras i en artikel i tidskriften Royal Society Interface. Länk till artikeln: http://rsif.royalsocietypublishing.org/lookup/doi/10.1098/rsif.2018.0441

Jan Olsson