Undvik holk i söderläge – för ungarnas skull

Fågelungar i en holk.
Forskarnas råd är att inte placera holken i söder. Tillväxten hämmas när ungarna tvingas lägga mycket energi på att reglera kroppstemperaturen. Foto: Fredrik Andreasson

Blott tio dagar gamla småfåglar lyckas hålla normal kroppstemperatur trots att det kan bli över 50C° i en fågelholk. Nu kan forskare i Lund visa att fågelungarna får betala ett högt pris för temperaturregleringen i form av sämre tillväxt. Rådet är att undvika varma söderlägen och välja skugga när holken ska sättas upp.

I en studie har forskare i vid Lunds universitet undersökt hur blåmesungar påverkas av förhöjd temperatur i boet. Resultaten visar att tillväxten blir lidande när de tvingas lägga en stor del av sin energi på att hålla normal kroppstemperatur i en varm fågelholk.

– Vi har studerat blåmesungar men våra resultat gäller med all sannolikhet även andra hålhäckande småfåglar i liknande miljöer och klimat, säger Fredrik Andreasson, biolog vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund.

Blåmes.

Baserat på resultaten har han ett konkret råd till den som ska sätta upp en fågelholk:

– Sätt den inte i söderläge, för det är där det blir allra varmast. Går det så bör man välja en skuggig plats.

Resultaten är intressanta även på ett annat plan eftersom de visar vad som förmodligen kommer att hända om temperaturen stiger på grund av klimatförändringar. När fåglar, och sannolikt andra djur, aktivt måste göra sig av med värme så blir det mindre energi över för tillväxt, sökande efter föda och annat som kräver energi.

Enligt forskarna är det första gången som en undersökning av det här slaget har gjorts. Genom att placera vanliga handvärmare under bomaterialet inuti holkar har de värmt upp bomiljön i en vecka. Under den tiden har de kontinuerligt mätt temperaturen i holkarna, ungarnas kroppstemperatur och deras vikt.

Fågelungar i en holk.
Varma holkar är inte bra för ungarna. Foto: Fredrik Andreasson

Fredrik Andreasson och hans kollegor vid biologiska institutionen är överraskade att en och en halv vecka gamla ungar är så pass bra på att göra sig kvitt överskottsvärme från kroppen.

– Det är anmärkningsvärt och det tyder på att det naturliga urvalet har premierat den här förmågan hos fåglar. Det är helt enkelt farligt att bli för varm.

Resultaten har nyligen publicerats i en artikel i Journal of Avian Biology.

Jan Olsson

För mer information