Tidigare ordförande vid LU leder kommitté vid Ekonomihögskolan

Porträtt av Lars Ljungälv, Swedbank.
Lars Ljungälv, Swedbank, blir ny ordförande för Ekonomihögskolans rådgivande kommitté. Foto: Swedbank

Lars Ljungälv, Chef för stora företag på Swedbank, blir Ekonomihögskolans rådgivande kommittés nye ordförande. Ljungälv ersätter avgående ordförande Fredrik Arp, näringslivsprofil och hedersdoktor vid fakulteten.

Ekonomihögskolans rådgivande kommitté är ett viktigt forum i vilket Ekonomihögskolan, näringsliv och offentlig förvaltning möts. Kommittén bistår skolans ledning med stöd i strategiska frågor och ledamöterna utses av Ekonomihögskolans rektor.

Den tillträdande ordföranden Lars Ljungälv har en lång karriär bakom sig inom svensk bankverksamhet. På Swedbank har han arbetat sedan 2014 och dessförinnan innehaft VD-poster för bland annat Färs & Frosta Sparbank och Sparbanken Öresund. Ljungälv, som är alumn från Ekonomihögskolan, ser fram emot sitt nya uppdrag:

— Ekonomihögskolans rådgivande kommitté är ett mycket bra forum som har fungerat väl genom åren och förutsättningarna är goda att det kommer att fortsätta så. Som ny ordförande kan jag tillföra ett breddat kontaktnät och mina tidigare erfarenheter från kommittén som ledamot och även min tid i universitetsstyrelsen som både ledamot och ordförande kommer givetvis väl till pass.

Ekonomihögskolans rektor Fredrik Andersson ser fram emot samarbetet med Ljungälv och riktar även ett stort tack till den avgående ordförande Fredrik Arp:

— Fredrik Arp har den breda och skarpa blick som erfarenhet från ledarroller i näringslivet ger. Han har varit en mycket värdefull samtalspartner, och varje samtal har varit ett stöd samtidigt som det utmanat. Jag ser fram emot att jobba vidare med Lars Ljungälv i samma anda.

Ordförande i Ekonomihögskolans fakultetsstyrelse, John Abrahamson, Senior Banker, SEB Investment Banking och ekon dr (h.c.) vid Ekonomihögskolan, är mycket nöjd med valet:

— Lars Ljungälv är ett utmärkt val! Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete, inte minst vad gäller arbetet med Ekonomihögskolans internationella ackrediteringar.

Idag den 6 april 2018 sammanträder Ekonomihögskolans rådgivande kommitté då Lars Ljungälv tillträder. Fredrik Arp kommer under hösten att avtackas mer formellt då Ekonomihögskolan ger ett ”Fredrik Arp-seminarium i makroekonomi” med föreläsare som Arp själv väljer.

Anna Löthman, pressansvarig, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. 046-222 96 82, anna.lothman@ehl.lu.se