Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Studentprojekt vill hjälpa till att göra skörden möjlig – i spåren av covid-19

Studenterna bakom sajten Skördetid, Marcus till vänster och Atakan till höger. Skärmavbild från Zoom-möte.

Den nya plattformen Skördetid har ett enda syfte: att göra skörden möjlig i Sverige i år. Bakom projektet finns entreprenörskapsstudenterna Atakan Ari, Marcus Petersson från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och entreprenören Johan Broddfelt.

Vem ska plocka sommarens jordgubbar? Den svenska skördetiden närmar sig och samtidigt saknas tusentals arbetare i just jordbruket – de stängda gränser som det nya coronaviruset har fört med sig hindrar utländska bärplockare och skördearbetare från att nå Sverige, rapporterar flera medier och intresseorganisationer.

Det här tog studenterna Marcus Petersson och Atakan Ari till sig och ställde i rask takt om sitt projektarbete på Master's Programme in Entrepreneurship and Innovation till att fokusera på att matcha jordbrukare som behöver arbetskraft, med personer som är villiga att hjälpa till. Tillsammans med sin mentor Johan Broddfelt har de nu lanserat tjänsten Skördetid.

– Om vi om två månader kan se att hyllorna i mataffären är fulla av jordgubbar och annan frukt och grönt från Sverige, och vi kan veta att vi har varit med och gjort en liten del av det möjligt, ja, det vore helt fantastiskt, säger Marcus Petersson.

Skördetid bygger på att jordbrukare registrerar sig och sitt behov av arbetskraft via skordetid.se, och att villiga arbetssökande i sin tur också registrerar sig. Tjänsten helt framtagen med det här som syfte, vilket gör att den ska vara enkel att använda.

– Men vi har fortfarande en del kvar att göra vad gäller användarvänligheten. Det är flera seniora personer i branschen som har hört av sig för att hjälpa till så snart har vi nog en ännu bättre version ute, säger Atakan Ari.

I dagsläget har Skördetid 170 arbetssökande, men enbart ett fåtal jordbruk har registrerat sig. Ett annonssamarbete med LRF Media ska förhoppningsvis ge skjuts och inom några månader hoppas Atakan och Marcus att användardatabasen för Skördetid har vuxit.

– Jag är själv uppvuxen på ett jordbruk i Östergötland. Jag vet vilken utmaning det kan vara att få lönsamhet i jordbruket. Vi hoppas verkligen att vår idé kan hjälpa till att göra skillnad i de här svåra tiderna, säger Marcus.

Allt arbete som Atakan, Marcus, Johan och andra engagerade lägger ned är oavlönat.

– Just nu är vår främsta motivation att hjälpa till att göra den svenska skörden möjlig över huvudtaget, säger Atakan.

Det som startade som ett projekt på en kurs på Master's Programme in Entrepreneurship and Innovation på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har nu tagit steget ut i den verkliga världen. Något som Atakan och Marcus poängterar inte hade varit möjligt utan det nätverk av professionella som programmet erbjuder.
– Det är verkligen mitt främsta råd till de som till exempel ska börja programmet i höst. Ta vara på det fantastiska nätverket som finns. När vi började sa vi till vår kursansvarige, Craig Mitchell, att det vi saknade var programmeringskunskaper. Då kopplade han ihop oss med Johan och sedan dess har han verkligen betytt allt för det här projektet, säger Marcus.

– Johan driver redan två företag och sedan sitter han och kodar åt oss på natten. Tack vare honom att kan vi göra skillnad för Sverige och jordbruket i dag, säger Atakan.

Atakan och Marcus ser båda en framtid inom entreprenörskap framför sig. Masterutbildningen i just entreprenörskap på Sten K. Johnson Centre for Entrepreneurship vid Ekonomihögskolan i Lund har förberett dem väl, tycker de.

– Genom programmet lärde vi oss så mycket om att pitcha ett projekt eller en idé, både genom workshoppar och riktiga pitchningar för större publik. Det har vi haft stor nytta av nu, eftersom att vi har pitchat den här idéen så många gånger för att få hjälp eller inleda samarbeten. Det hade vi nog inte varit redo att göra om vi inte hade lärt oss så mycket om pitching genom utbildningen, säger Atakan och Marcus.

Mer information

Tjänsten Skördetid hittar du via skordetid.se. Den är gratis att använda.
Följ gärna projektet via Instagram eller Facebook.

Läs mer om masterprogrammet på Ekonomihögskolans webbplats

Kontakt

kontakt [at] skordetid [dot] se (kontakt[at]skordetid[dot]se)

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.