Studenter visar upp framtidsprojekt i VR, AR och robotik

Civilingenjörsstudenter vid LTH och studenter i Kognitionsvetenskap visar sina framtidsprojekt på mässan för innovativ interaktion den 17 och 18 januari på LUX, Helgonavägen 3 i Lund. Bild: Robert Olsson.

Vill du samtala med en humanoidrobot? Eller veta hur dina ögonrörelser påverkar feedback och bemötande? Hur augmented reality kan användas i pilotutbildningen? Studenter vid LTH och kognitionsvetenskap visar upp gemensamma projekt den 17 och 18 januari. Alla intresserade är välkomna!

Virtual reality, augmented reality och robotar håller på att bli en del av vår vardag. Smartare teknik, snabbare processorer och högre upplösning innebär nästan gränslösa möjligheter – möjligheter som studenter vid LTH och Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet gemensamt utforskat.

– Djup förståelse för människans förmågor och begränsningar är idag nödvändig för att kunna utveckla teknik som faktiskt är till nytta. I kursen får studenter med olika bakgrund lösa problem tillsammans i projekt som ligger i absolut framkant av forskning och utveckling, säger Mattias Wallergård, docent vid Designvetenskaper, LTH, som tillsammans med Agneta Gulz, professor i Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet håller i kursen.

Välkommen till mässan för innovativ interaktion där tio av studenternas framtidsprojekt presenteras under två förmiddagar.

När? 17 januari kl. 9.30-12.00 och 18 januari kl. 9.30-12.00.

Var? LUX-huset, Helgonavägen 3 i Lund

Program:
17 januari kl. 9.30-12.00
• Realtidsanpassad Feedback - dina ögonrörelser påverkar hur du får feedback
• En humanoidrobot som agerar i samtal
• Pilotutbildning - interaktiv träning i cockpit med hjälp av Augmented Reality
• enVRment – en interaktiv VR-baserad lärupplevelse om hållbar utveckling
• Smarta Kartor - navigera i användargränssnitt med spatial kategorisering

18 januari kl. 9.30-12.00
• Loopspelet - ett programmeringsspel för barn i åldrarna fyra till sex år
• Augmented Security - En AR-prototyp för väktare på rond
• En robot med känsel – från receptorer till sensorer
• Galileo Galileis verkstad i Virtual Reality - experimentera, tänk och reflektera
• (Tillbaka till) Framtidens operatörscentral med Virtual Reality

Projekten har genomförts under höstterminen 2018 av masterstudenter i Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och civilingenjörsstudenter åk 4 och 5 vid LTH under ledning av forskare från Designvetenskaper, LTH och Kognitionsvetenskap vid Lunds universitet.

Mer information om mässan:

www.design.lth.se/innovativinteraktion
www.facebook.com/events/379253109309401

Agneta Gulz, Kognitionsvetenskap, Lunds universitet, agneta.gulz@lucs.lu.se, 046-222 32 69
Mattias Wallergård, Designvetenskaper, LTH, mattias.wallergard@design.lth.se, 046-222 91 77