Språkforskare från hela världen på storkonferens i Lund

LUX Lund Foto Johan Bävman
LUX i Lund. Foto Johan Bävman

- Hur lär vi oss nya språk? Är det skillnad på att lära sig ett modersmål och ett andra språk? Är vissa språk svårare än andra att lära sig? Vilken roll spelar motivation, språkbegåvning, och utbildning för inlärningen? Det här är frågor som är högaktuella i dagens globaliserade och flerspråkiga samhälle. Det säger Marianne Gullberg, professor i språkvetenskap, som i slutet av augusti står som värd när 300 språkinlärningsforskare från hela världen träffas vid Lunds universitet.

Det har gått 20 år sedan Lunds universitet förra gången stod som värd för konferensen med det övergripande temat hur vi tar till oss nya språk.

- Det finns idag helt andra metoder för att förstå språkinlärning än vad det gjorde förra gången vi var värdar, säger Marianne Gullberg. T.ex. kan vi idag genom hjärnavbildning undersöka varför vissa språkgrupper har svårare att lära ett språk än andra. Uppfattar hjärnan exempelvis inte skillnaden mellan Å och Ä, eller mellan långa och korta vokaler, blir det givetvis svårare att lära sig uttalet. Vi har även helt andra möjligheter att hantera stora mängder data, big data, vilket också betyder mycket för språkforskningen.

Vid konferensen presenteras såväl ledande språkforskares rön som pågående avhandlingsarbeten. Bland huvudtalarna finns bland andra Minna Lehtonen från Oslo universitet som föreläser om vilka effekter tvåspråkighet har på hjärnan.

Det hålls också ett rundabordssamtal mellan ledande språkforskare med syfte att diskutera konsekvenser av de senaste årens migrationsvåg för forskning om språkinlärning och språkundervisning.

I samband med konferensen bjuder även Lunds universitets tankesmedja för framtidsfrågor – LU Futura –  till ett sk Futurasamtal om språktester och medborgarskap.

Journalister är välkomna att delta i de delar av programmet som intresserar.

Vad: Internationell konferens (The European Second Language Association. Se program EuroSLA) om hur vi lär oss nya språk
När: 28 – 31 augusti 2019
Var: LUX, Helgonavägen 3, Lund